torsdag den 17. maj 2007

Google integrerer specialsøgninger

Googleblog har et længere indslag om hvordan de nu har integreret de mange specialsøgninger i den almindelige websøgning. Altså en samsøgning i den knap snes søgemaskiner som Google efterhånden har fået. Hidtil har den kun været muligt at få nyheder, bøger og nogle få andre med i starten af søgeresultatet. Opgaven for Google var derfor at få de bedste resultater fra specialsøgninger op blandt de første. Dette skulle du før gøre ved at lave en separat søgning i den pågældende søgemaskine.
En anden opgave var at lave en brugergrænseflade. Den er svær at se, men kik på billedet nedenunder, så er det mere klart. Den gamle statuslinje har fået nye søgemuligheder på, alt efter hvilken søgning du laver.I eksemplet er der blevet søgt efter sopranos, og ud for Web er der så kommet nogle flere specialsøgemaskiner på, nemlig News, Blogs og Groups. Disse ændrer sig alt efter hvilken søgning der er tale om. Der er flere eksempler i Googleblog. Det mest illustrative synes jeg er python og downtown los angeles.
Jeg har også prøvet at få nogle danske resultater frem. Prøv fx med copenhagen denmark. Den giver også en henvisning til maps. På søgninger på kendte personer kommer der henvisning til billedsøgning.
Midt i søgningen kom jeg frem til et ganske interessant et på Google web history. Du får ikke det samme resultat frem som jeg gjorde, for det viste sig at Google åbenbart have været inde og søge på min computer (jeg har Google Desktop liggende).Det er måske lidt sløret at se, men først i søgelisten kom det ovenstående frem: 149 results stored on your computer. Klikker jeg her, får jeg en oversigt over hvilke emails, filer, billeder og andet jeg har liggende med de søgeord.
Ifølge samme indslag er der foreløbig kun tale om at integrere video, news, local og books. Bloggen påstår også at nogle af specialsøgnigernes resultater nu lægger sig længere oppe i resultatlisten.
En af Googles svageste punkter har netop været mulighed for at kunne arbejde med afgrænsninger når søgningen er for bred. Dette synes så at være Googles bedste bud på det. Exalead har længe opereret med en lignende model. Dog ikke på specialsøgninger, men på de faciliteter, som også ligger i den avancerede søgning.
Set i forhold til mulighederne på Exalead ser Googles bud noget tamt ud. Men det er formentlig kun starten. Jeg er heller ikke tilfreds med resultatet af mange andre søgninger, især på dansk. Der er alt for få gange at der dukker noget relevant op i statuslinjen. Men tiltaget er en start. Mon ikke det bliver bedre?
Link
Indslag i Googleblog (om det nye)
Indslag i Googleblog om Universal Search.
Omtale i Google Blogoscoped. (Også nogle skærmkopier).

Ingen kommentarer: