søndag den 22. april 2007

Google Søgehistorie

Den 19. april annoncerede Googleblog at den personaliserede søgehistorie har fået nye funktioner. På engelsk har det skiftet fra Search History til Web History. PÅ dansk hedder det Søgehistorie (har det ikke altid heddet det?).
Google anbefaler at du også downloader Googles værktøjslinje til browseren. Ok, jeg er snerpet. Jeg ynder ikke at have halvdelen af skærmen fyldt op med andet end internetindhold, så jeg har den ikke. Men den er meget populær og viser bl.a. PageRank på en given side.
Men det skulle nu være muligt via værktøjslinjen at gennemse de sider som du gennem tiderne har været inde på. Altså en slags bogmærkesystem. Så pas på med at lade folk se hvordan de kommer ind på din konto. Den er nu pivåben for at se ikke blot dine emails og dokumenter, men også hvad du interesserer dig for. Google selv påstår at det er nødvendigt for at lave en bedre personalisering, og det er givetvis også rigtigt. Men det stiller altså kontohaverne over for nogle ganske alvorlige problemer hvad angår privathed.
Search Engine Land har en længere gennemgang af dinem uligheder: Hvis du ikke har nogen konto hos Google, hvis du har en og logger på, Googles værktøjslinje med og uden PageRank, Søgehistorie med og uden værktøjslinje. Med skærmkopier så du kan se på forhånd hvad du går ind til.
Så vidt jeg kan bedømme, må de nye funktioner kun være gennemført på den engelske. For jeg kunne ikke se nogen på min danske version. Men det kommer vel snart. Bl.a. skulle der nu være en knap så du kan stoppe for Søgehistorie. Her står også beskrevet hvordan du helt sletter dine oplysninger i Søgehistorie.
Artiklen i Search Engine Land giver også nogle alternativer til værktøjslinjen.
Hvorfor nu al denne ståhej? Jo, Googles filosofi er at jo flere personaliserede oplysninger Google har om brugerne, desto bedre resultater er det muligt at få frem. Det gælder bl.a. de søgeresultater du klikker på, de websteder du har tilknyttet den personaliserede Google-forside og hvad du gemmer i bogmærker. Og så den nye Søgehistorie, som formentligt også vil gøre Google i stand til at sortere søgeresultater anderledes, tilrettet personaliseringen.
Artiklen opstiller fire mulige måder at opfatte dagens Google på: Et reklamefirma, et slutbrugerprodukt, en gigantisk supercomputer og et socialt fænomen. Men beroliger også med at det rent faktisk virker hvad angår bedre søgeresultater og at talrige andre forsøger at efterligne Google.
Links
Google Søgehistorie.
Artikel i Googleblog.
Artikel i Googleblogoscoped.
Artikel i Pandia Post.
Artikel i Search Engine Land.

Ingen kommentarer: