lørdag den 28. januar 2006

Microsoft udfordrer Google og Yahoo

130 nye stillinger er hvad Microsoft har kastet ind i forskning af internetteknologier for at forsøge at tage konkurrencen op med Google, Yahoo og andre søgemaskiner. Microsoft Live Labs skal være Microsofts pendant til Google Labs. Det skal producere prototyper og andre onlineprojekter, bl. a. baseret på brugerfeedback. En tilknyttet gren, Search Labs, skal fokusere udelukkende på internetsøgning, og det slutter sig til række af Live Labs (multimediesøgning, ”distributed computing)"og AdLabs.
Yahoo har på tilsvarende vis oprettet lignende forskningscentre i Spanien og Chile. Men Microsofts ambitioner er større. Det skal ikke laene handle om nye applikationer, men også om hvordan alt det som kan kodes digitalt (nyheder, informationer, kunstneriske værker, videnskabelige skrifter, personlig kommunikation osv., samt også software. Som lederen af det nye center, Gary William Flake, siger: Dette er ikke web 2.0. Det er World 2.0.
Dette indslag markerer også noget nyt på Internetsøgning. Der er nemlig tit mange flere artikler om sådanne emner, end jeg kan linke til. Disse lægger jeg så i stedet tags på i Delicious, og de kan så fremfindes i højremenuen under ”Aktuel læsning”. Pt er der to: Google i Kina og MSN-Labs. Du opfordres til selv at følge med her, hvis du er interesseret i at læse mere.
Links
TechNewsWorld.
Search Engine Journal.

Ingen kommentarer: