torsdag den 24. februar 2005

Søg film med Google

Google har lavet en ny søgekode: movie: (med mellemrum efter kolon). Den kan søge på filmanmeldelser m.m. Stikprøver viste at den er ganske omfattende, og ifølge Googles egen blog skulle den også kunne søge på film, som man ikke lige kan huske hvad hedder. Se selv på eksemplerne i bloggen. De virkede godt nok, men jeg kunne nu ikke få den til at svare på andre. Måske spørger jeg bare forkert? Jeg prøvede med en scene fra Dr. Strangelove. Den hvor Strangelove rejser sig og siger "I can walk", men uanset hvad, så kom den ikke frem. Først da jeg prøvede med
[ movie: strangelove ]

Derefter holdt jeg mig til bare at søge på filmtitler. Det var til gengæld en rig oplevelse. Selv på danske:
[ den eneste ene ] gav det udslag, godt nok på den engelske version: The one and only , 2002.
Lidt bedre gik det med internationalt kendte film som Breaking the waves. Den gav også Dancer in the dark, Idioterne, Dogville, Forbrydelsens element og andre film hvor Lars von Trier er involveret. Ude i venstre side kan man i øvrigt hele tiden få nye input til søgninger.

Filmene får stjerner fra 1-5. Disse er gennemsnittet af filmanmelderne i de mange filmmagasiner som Google tilsyneladende trækker på. Så vidt jeg kan se er det mest magasiner og dagblade fra USA. Til ære for folk i USA kan man også søge på biografer tæt på ved at intaste ZIP-kode og adresse. Og humoristisk tilføjer bloggen at det eneste søgningen ikke omfatter er popcornene og en at holde i hånden. Nok lidt overdrevet. Men de første søgninger jeg udførte var ganske lovende.

Prøv selv, start i Googleblog
www.google.com/googleblog/2005/02/google-movies-now-playing.html Googleblog

Ingen kommentarer: