mandag den 11. maj 2009

Explorer 8

Det er vist ikke nogen hemmelighed at jeg de sidste tre år har brugt Firefox fremfor Explorer. I dag bruger jeg kun Explorer til Netbank derhjemme. Selv digital signatur har fundet ud af at det skal være muligt at installere en sådan på Firefox. På arbejde bruger jeg kun Firefox. Men jeg har Explorer liggende på min arbejdscomputer for en gang imellem at sammenligne med Firefox.
Nu har Microsoft boostet lanceringen af Explorer 8, og den har jeg downloadet for at se om der skulle være grund til at ændre i den praksis. Den blev frigivet i marts. Den korte version er at det ser jeg ikke nogen grund til. Explorer er indrettet til at du skal bruge Live-produkterne og Microsofts produkter i det hele taget, med tilvalg af de andre (og bedre) øvrige ting der findes på internettet.
Hvad jeg hidtil har afprøvet i version 8, giver mig ikke anledning til at skifte holdning. Browseren bliver markedsført med følgende punkter som fornyelser:
  • Sikkerhed. Javist. Det har altid været et stort problem for Explorer. Sikkerhedsniveauet har endog forhindret bibliotekets brugere adgang til fx Hotmail på mange af vores computere, hvor Firefox uhindret og sikkert har klaret det problem.
  • Optimere til MSN.
  • Forbedret ydeevne.
  • Det bedste fra Windows Live.
Det sidste er måske det mest irriterende (for mig at se) ved den nye browser. Jeg har nu en browser som fylder en fjerdedel af skærmen med alskens bras som jeg aldrig bruger: Genveje til denne og hin funktion i Live. Så, hvis de er ihærdig Live-fan, er dette måske en fordel. Ellers må du bruge tid på at fjerne linjerne, så der er mere plads til det egentlige.Internet Explorer 8 installeret. Et batteri af overflødige funktioner er installeret, og jeg kan nu gå i gang med det ørkesløse job at finde ud af at fjerne det igen: Toolbar, hurtige adgange til Live, Live Search mm.
Tag dig god tid hvis på tænker på at installere. Det tog mig over et kvarter, hvorefter computeren skulle genstartes. (Det tager højst 5 minutter at downlade Firefox). Undervejs er der en lille fælde for at du skal vælge IE 8 som standardbrowser. Du skal huske at klikke nej til dette. Undervejs i installationen anbefaler jeg også at du vælger den brugerdefinerede installation, og ikke den hurtige, da du ellers automatisk får Explorer som din standardbrowser.Sammenlign her Firefox med ovenstående Explorer: Den smalle linje uden de mange genveje og andet tingeltangel giver meget mere plads til webbrowsing. Med de samme og bedre muligheder.
Explorer har stadig en ganske betydelig del af internettets browsere, omkring 2/3, mens den resterende tredjedel hovedsagelig er Firefox og Safari. Men baggrunden for denne markedsandel er betænkelig. De steder hvor jeg har været rundt omkring i landet er det dog ofte tvungent at kommunale ansatte bruger Explorer. Sikkerhedsafdelingerne har simpelt hen påtvunget de ansatte kun at bruge Explorer. Dette er muligvis i overensstemmelse med lovgivning. Men hvorfor kommunale ansatte skal bruge et ringere produkt, står stadig som en gåde for mig.
Selv EU er nu begyndt at være opmærksom på dette uhørte monopol. EU har presset Microsoft til at ophæve bindingen mellem Window-styresystemet og Explorer, og for første gang ser det ud til at det i det kommende styresystem Windows 7 vil være muligt at fjerne Internet Explorer.
Nu mangler jeg så blot at bruge browseren for at se om den skulle være en reel forbedring af Explorer 7, som jeg har stønnet over mange gange ved de sporadiske test jeg nogen gange foretager.
Hvis du stadig bruger Internet Explorer 6, bør du straks opgradere til Explorer 8. Men ellers er der så vidt jeg kan se ikke så meget nyt. Og hvad mere er: De få funktioner der skulle være nye, er allerede kommet som applikationer til Firefox. Hvilket igen er et argument for at bruge Firefox. Det er et åbent produkt hvor alle kan bidrage med deres applikationer. Denne dynamik gør at Firefox altid vil være foran Explorer, og i tilfælde af at blive overhalet, hurtigt vil kunne tilføje nyt.
Som sådan bebrejder jeg ikke Microsoft for hvad de laver. Firmaet gør sit job aldeles fortrinligt, set ud fra deres markedsfilosofi. Hvad der irriterer mig lidt er, at kommunalt ansatte forhindres i at udforske andre, og for mig at se bedre, løsninger på at bevæge sig på internettet.

1 kommentar:

Anne-Lise sagde ...

Helt enig. Har dog ikke prøvet IE8 endnu, men min kommune giver heldigvis mulighed for at man selv kan downloade og installere Firefox, hvilket da afhjælper noget af problematikken.

IE's store problem (for mig) er manglen på Firefox's plugins. Der er så mange som man installerer og så først tænker på igen når man installerer Firefox et nyt sted og savner de gamle funktionaliteter - funktionaliteter jeg altid savner i IE.