fredag den 2. november 2007

Open Social

Der er sikkert mange som eksperimenter med de forskellige social netværk. I hvert fald er det et af de hurtigst voksende fænomener på netter. Tænk blot på Facebook, MySpace og de lidt mere specielle LinkedIn og Orkut. Man kan så diskutere hvor aktive de tilmeldte er. Aktuelt ligger populariteten hos de tjenester som gør det muligt at følge med i hvad venner og bekendte foretager sig.
Mens det således ikke længere er et teknisk problem, så er udbuddet det til gengæld. For hvis dine venner bruger forskellige tjenester, skal du være medlem af mange forskellige, og hvem gider bruge tid på det? Dette er et problem som de fleste udbydere nok kender, og det er måske også baggrunden for at MySpace og Google nu har indledet et samarbejde om at lave en applikation så det kun er nødvendigt at koble sig på et sted: OpenSocial. Sandsynligvis også for at have et alternativ til FaceBook som på rekordtid er blevet en af de største beskæftigelser for webbrugere.
Det kan arbejde sammen med kendte tjenester såsom MySpace, Hi5, Ning, orkut og LinkedIn. Men det er hensigten at også mere perifere tjenester som SalesForce, Six Apart, Tianji, Viadeo, XING og Oracle skal være med. Men foreløbig skal du dog være websideudvikler for at kunne bruge det. Og foreløbig kan du kun eksperimentere med det i Orkut sandbox. Her er jeg allerede stået af.
Links
Open Social.
Weblog for Open Social.
Pressemeddelelse MySpace/Google.
Pandia News.

Ingen kommentarer: