mandag den 15. august 2005


Widget?!
Så fik jeg lært et nyt ord: widget. Et lille program, som laver ”et eller andet”. Nærmere forklaring følger. Grunden er den at Yahoo har opkøbt Pixoria og Konfabulator. Stadig mystificeret? Ok, jeg vidst det heller ikke, men prøvede det i praksis. De ser ud som på billedet. Og hvis du er begynder på internettet, kan du roligt forbigå fænomenet. For legebørn er widgets guf.
Først skal du downloade Konfabulator. Det fylder en del, men med bredbånd går det endda. Én gang installeret er det letteste at lade sig introducere via de eksempler, som programmet giver. Det har nemlig gemt en række widgets i din My Documents-mappe under filnavnet My Widgets.
Hos mig viste introduktionsprogrammet fire: et ur, en billedmappeviser, aktiekurser og vejrudsigten i Palo Alto. Uret gik rigtigt, de to næste interesserede mig ikke og vejrudsigten fik jeg lynhurtigt lavet om til Copenhagen efter at have højreklikket og indstillet. Programmet kom selv med forslag til det helt korrekte Copenhagen, Denmark. Desværre kunne jeg ikke omstille Fahrenheit-graderne til Celsius. "Billed-widget" viser med sekunders mellemrum indholdet i min billedmappe. På billedet er den nået til en mørkeblå akeleje.
I mappen My Widgets synes jeg ikke rigtigt der var noget interessant, men der er en internetside Widget Gallery, som er et emnekatalog over forskellige widgets. Her findes hundredvis af widgets inden for mener som underholdning, nyheder, søgemaskiner, systemoplysninger på computeren og andre. Emnekataloget giver en del oplysninger, så du ikke behøver at downloade uforberedt: der er et demo-ikon hvor du kan få den vist, og anmeldelser fra andre brugere.
Meget af det er blot legetøj. Og findes i øvrigt på andre måder i fx Firefox’ browser eller hos søgemaskinerne i form af værktøjslinjer og procesknapper.
Så nu ved du også hvad en widget er!
Links
Konfabulator.
Widget Gallery.

3 kommentarer:

Anonym sagde ...

God artikel ,,, nogen viden om hvor man finder danske widgets ?

Erik Nicolaisen Høy sagde ...

Næh, egentlig ikke. Der findes tilsyneladende ikke et sted, som tager sig af at samle danske widgets. Men jeg kender da enkelte danske widgets, såsom disse:
TV: http://ontv.dk/?s=widget
De Gule Sider: http://www.apple.com/downloads/dashboard/reference/degulesider.html
TV-programmer: http://www.mortendons.dk/software/
Bruun Rasmussen: http://www.apple.com/downloads/dashboard/shopping/bruunrasmussensearchwidget.html

Anonym sagde ...

Jeg forstår ikke, hvorfor du ikke nævner Mac's Dashboard, hvor ordet Widgets egentligt kommer fra. Microsoft kopierede (som så meget andet) Apples Widgets og valgte at kalde dem Gadgets...
Men ikke engang i Vista kunne Microsoft finde ud af at lave en løsning på deres Gadgets, så de flyder over hele skrivebordet...tsk, tsk...
Køb en Mac og kom ud af stenalderen, når det kommer til operative styresystemer!
Når det kommer til udbudet af danske Widgets, så er det en skam der ikke er flere kreative danskere derude der kan kreere nogle nyttige Widgets.
Men hey på en Mac kan du lave din egne Widgets, bare med ET tryk på musen!!
Update din Blog!