fredag den 18. marts 2005

Kære læsere…
Påsken nærmer sig. Webloggen Internetsøgning trapper ned, så påskefreden kan sænke sig. Forinden dog først nedenstående indslag i serien Kreativ søgning. Efter påske venter en hoben nye indslag. Så hæng endelig på. Læserne må i mellemtiden tage til takke med at genlæse og afprøve den igangværende serie om kreativ søgning. Kommentarer til disse er i øvrigt mere end velkomne; på internettet er vi alle i samme jungle. Som vi prøver at finde rundt i. Og alle fif, kneb og trick gælder.

Kreativ søgning (5 - uægte koder)

Tidligere indslag:
Kreativ søgning (1 - indledning).
Kreativ søgning (2 - kombinationstegn).
Kreativ søgning (3 - indholdssøgekoder).
Kreativ søgning (4 - formsøgekoder)

Ved uægte koder forstås "styreord" sat foran et normalt søgeord. Vi kan skelne mellem to slags: de som søgemaskinerne selv definerer som styreord, og de som søgerne selv bruger fantasien til at finde på.

Især Ask og Yahoo anvender sådanne styreord i stor stil. Men Google er også begyndt at bruge nogle. Styreordene er på engelsk. Det kan fx være weather, photo eller news. Disse vil automatisk foretage en søgning på vejrudsigter, billeder og nyheder. Fx søgninger som weather Copenhagen eller photo of fogh Rasmussen. Google bruger kun få: movie: og weather: De udløser oplysninger om henholdsvis biograffilm og vejret. Se en mere detaljeret oversigt over søgemaskinernes styreord i linkene nederst.

Formentlig fungerer disse ved at søgemaskinerne på forhånd har defineret afgrænsninger. Disse er - igen formentligt - opbygget på en måde som ligner almindelige feltsøgninger. På bundlinjen for søgere er at vi finder en vejrudsigt fra overalt i verden, både et-, fem- og 10-døgnsudsigter (Yahoo). At vi får billeder. Eller at vi får søgeresultater fra højere læreanstalters definitioner af vores søgeord (define). Men vi ved ikke hvordan.

Den ovennævnte Google Movies bygger fx på fire hovedelementer: biograflister på zipkoder (en slags "postnumre" i USA), adgang til at bestille billetter (kun i USA), et ukendt antal uprioriterede filmtidsskrifter (online) og link til sider med filminformation (fx IMDB, The Internet Movie Database). Biograflisterne bygger bl.a. på Tribune Media Services og Hollywood Medias CinemaSource (som har oplysninger fra over 200 aviser, internetsider osv). Biografbilletterne leveres af MovieTickets (som i øvrigt også samarbejder med Yahoo, AOL og MSN). Alt sammen kun til gavn for folk i USA.

Fantasifulde og kreative internetsøgere behøver ikke stoppe ved søgemaskinernes egne "uægte koder". Vi kan selv opfinde nogle. Sådanne ord kan på engelsk eller dansk være med til at præcisere, hvad det er vi er ude efter. Her er lidt inspiration

Fænomener på internettet. Det kan være weblog, webring, dictionary, leksika osv., fx webring bonsai, nyhedsgrupper digitalkamera, database slægtsforskning eller dictionary albanian. Hvis du skal finde noget så specielt som juleevangeliet på swahili, så prøv fx at søge i en søgemaskine med: database bible. Allerede blandt de første fund er der internetsider, hvor du kan finde bibler (og dermed også juleevangeliet, Lukas 2) på mange sprog, bl.a. swahili.

Overordnet ord i kombination med specifikt. Det er især godt til flertydige ord som fx tvillingerne/tvillinger. Det kan være et stjernetegn (astrologi), stjernebillede (astronomi) eller et søskendepar. Hvilket kan præciseres med søgningerne: stjernetegn tvillingerne, stjernebillede tvillingerne, og søskende tvillinger.

Artikelsøgning. Mange avisers og tidsskrifters artikler bliver bragt både på egne, men også på andres sider. Tit angiver de dette med article, artikel el. lign. Prøv fx med article OR artikel "bjørn lomborg" OR "bjørn lomborg". Eller vær endnu mere kreativ: Ofte står det nemlig i internetadressen. Det kan du udnytte til at videreudvikle søgningen til fx: inurl:article OR inurl:artikel "bjørn lomborg" OR "bjorn lomborg". Dette vil give et ganske godt udgangspunkt for at søge i artikler om eller af Bjørn Lomborg på dansk eller engelsk.

Endnu mere spidsfindigt er det, hvis du vil finde artikler fra et bestemt tidsskrift. Prøv at finde ud af hvad der er specielt for de tidsskriftartiklerne. Fx er Scientific Americans artikler næsten altid angivet med en copyright-angivelse: scientific american inc all rights reserved. Frasesøg med denne sætning og et søgeord, fx lomborg. Det giver et overskueligt antal artikler i fuldtekst brugt med tilladelse fra Scientific American.

Vær dog altid sikker på at sådanne ord rent faktisk bruges. Fx står der aldrig tekster, sangtekster o. lign. på sider med tekster. Dette er nemlig underforstået, og derfor finder du ikke noget med sådanne ord.

Vær også opmærksom på at artikler ofte er i tidsskrifters eller avisers databaser. Dem finder søgemaskinerne ikke. Her er det lettere at gå direkte til oversigter over aviser som fx Abyz-NewsLinks . Hvis du fx vil finde spanske artikler om afstemningen i Venezuela om præsident Hugo Chavez (15. august 2004), kan du i denne oversigt finde masser af spanske avis og tidsskrifter. Klik ind på nogle af dem og se om de har en artikeldatabase.

Hermed er det læserens tur til at bruge fantasien. Et godt sted at få inspiration er at se hvordan andre gør. Det kan du fx gøre på Google Answers. Her kan du se hvordan forskellige spørgsmål fra Google-brugere er blevet løst. I mange af dem ligger der gode trick til hvordan du selv kan gøre det. God fornøjelse!

Link
Om feltkoder: bibliotek.kk.dk/uddannelse/brugsanvisning/afgr/felt/view
Ask styreord: searchenginewatch.com/searchday/article.php/3370751
Yahoo styreord:
help.yahoo.com/help/us/ysearch/tips/tips-01.html eller grafisk:
tools.search.yahoo.com/shortcuts/
Søgeeksempler: bibliotek.kk.dk/uddannelse/brugsanvisning/afgr/felt/view
Google Answer: answer.google.com

Ingen kommentarer: