onsdag den 18. august 2004

Internetsøgning 2 år – del 2
1. del af denne artikel: se 14. august 2004.
Steve Berkowitz (Ask CEO) fortæller i sit interview at der i dag i praksis kun er tre spillere på banen: Google, Yahoo og Teoma. Alle andre søgemaskiner bygger sådan set blot videre på disse tre store indekser og deres sorteringsprincipper. (Med MSN som en mulig fremtidig fjerde spiller). Også han erkender at den eneste indikator som hidtil har vist sig brugbar som sorteringsmekanisme er internettets sociale netværk, altså dette med at internetsider linker til hinanden. Og at en af de største problemer i dag er at megen information ligger på det usynlige internet (98%). Dette er den største opgave: at få det gjort synligt.
Berkowitz bliver også konfronteret med problemet med at søgemaskiner ikke kan forstå hvad internetsøgere er ude efter, og han giver her bud på hvad søgemaskinerne i dag kan gøre ved det:
Den første slags søgninger er de indledende søgninger hvor søgeren ikke rigtig ved hvad han/hun er ude efter, men hvor søgemaskinen qva bestemte sætninger forsøger at få søgeren til at præcisere hvad han/hun er interesseret i. Det er før omtalt her på webloggen.
Det næste trin er at søgeren er godt inde i emnet og ikke ønsker hjælp, men præcise fund. Her har Ask oprettet portalerne My Way og My Search.
Det tredje trin er når søgemaskinerne forsøger at finde ud af hvem søgeren er. Her er der flere muligheder: de generelle tendenser, hvor søgemaskinen prøver at gætte ”hvad plejer folk normalt at ville have, når de søger på dette emne”. Da Ronald Reagan blev begravet, var det fx hans begravelse og liv, ikke lufthavnen med hans navn.. Næste mulighed er at søgemaskinen finder ud af hvor du søger fra. Dette er der ifølge Berkowitz megen fremtid i. Dette kan dog diskuteres: for det første er det koncentreret om overfladiske emner som vejret o. lign., for det andet er det især i USA det er relevant. Jeg har i hvert fald ikke set nogle praktiske resultater af det andre steder.
Som Yahoo! er Berkowitz ikke begejstret for personaliserede søgninger, fordi det kræver at søgeren først klikker på en masse fund for at søgemaskinen kan finde ud af vedkommendes interesser.
Personlige kommentarer
Hvad har søgemaskinerne budt os inden for det seneste år og planlægger fremover? Tja, kort kunne dette måske opsummeres til ”Kampen om vores computerskrivebord!”. Alle de store søgemaskinespillere prøver nu alt andet end at forbedre søgeteknikken: email, billedprogrammer, automatiske hverdagssøgninger om vind og vejr, personaliserede søgninger, rss-feeds, fancy programmer til at forbedre teknikken osv. Som katten og den varme grød går de udenom det store spørgsmål: Hvornår kommer næste store skridt fremad i forbedringen af søgninger?
Som tidligere antydet på Internetsøgning har kommercielle sider altid formået at sikre sig høje placeringer ved internetsøgninger. Og folk der følger med i nyhedsartikler om internettet vil også vide at artiklerne mere og mere handler om søgemaskinernes stilling på aktiemarkedet og stadig hårdere kamp om at sikre sig de internetsøgere som er ude på at købe noget, telefonere eller kigge på vejrudsigten. Prøv blot at prøve at ”personalisere” dine søgninger på Findory på søgemaskiner.
Opmuntrende er dog underskoven af specialiserede søgemaskiner som klarer sig langt bedre end de generelle søgemaskiner, men på specielle felter, fx Singing Fish for multimedier, Topix og andre på aktuelle nyheder. Kig selv efter i Internetsøgnings arkiv for flere. Så ved jeg godt at jeg har nævnt adskillige hvor hensigten er god, resultatet dårligere. Men iderigdommen og opfindsomheden findes altså!
Internetsøgning ønsker sine læsere fortsat god læsning.
Link
www.eweek.com/print_article/0,1761,a=131225,00.asp Interview med Ask.

Ingen kommentarer: