Stor – større – værst?
Mange amerikanske søgemaskineeksperter roser det nye Yahoo. Og hvis man sammenligner med før 2004, så er Yahoo også blevet væsentligt bedre: skilsmissen med Google har nok gavnet søgemaskinen. Før det nye Yahoo dukkede op, var Alltheweb et godt alternativ til Google på grund af de mange gode avancerede søgemuligheder. Nu har Yahoo nedlagt stort set dem alle og tilpasset dem til Yahoo-standard. Det er umuligt at finde ud af hvad der er sket med databaserne fra Yahoo, Altavista, Alltheweb og Inktomi efter ”sammensmeltningen”. Det ser ud som om at der er blevet lavet en helt ny database.
En måde at afprøve søgemaskiner er teste forskellige søgninger. Med alle de fejlmargener det nu giver hvad angår spørgsmålenes repræsentativitet. I mangel af bedre prøvede jeg fire søgemaskiner: Gigablast, Google, Teoma og Yahoo. Spørgsmålene var: antropologi (et generelt spørgsmål), digitalkameraer (for at se hvor kommercielle siderne ville være), internet undervisning (for at få en Boolsk og-søgning), ”odense kommune” (frasesøgning) og satanisme. Det er let med Queryster.
Kvantitativt overgik Yahoo selv Google i alle fem spørgsmål, til tider med over dobbelt så mange. Teoma fandt 5-10 gange mindre resultater, mens Gigablast lå i bund med under 1/10 af de to store, ja helt op til 1/20.
Noget andet er det kvalitative. Ingen af søgningerne gav et tilpas lavt antal fund (mellem 1.000 og 234.000 fund). Og dette er den første lektie: Alle fire er i dag så store at det er nødvendigt med et indgående kendskab til søgesprog og feltsøgning for at kunne afgrænse. Sorteringen er ved store resultater helt afgørende: der er kun tid til at kigge på omkring 50 fund. Det ville føre for vidt at nærlæse alle disse fund. Så her nogle subjektive bedømmelser:
Blandt de første 30-40 fund blev de bedste websteder stort set fundet af alle fire søgemaskiner. En overraskende pointe: kvantitet er åbenbart ikke lig kvalitet, de fire søgemaskiner er stort set lige gode til at finde de bedste fund. Måske var Yahoo/Google lidt bedre end Teoma/Gigablast på det kommercielle: de to første har klart flere valgmuligheder, med Yahoo som måske-vinder her. Til gengæld vinder Teoma på sine muligheder for at afgrænse videre, enten med Refine eller Resources, eller begge dele.
Resultatet er egentlig noget forbavsende. For fire år siden vandt Google over andre søgemaskiner med tre faktorer: page rank-systemet, hastigheden og det enorme indeks. Nu ser det ud som om at det enorme indeks er ved at kvæle fordelene ved page rank. Google har intet gjort for at lave bedre muligheder for avanceret søgning – lige som Yahoo tilsyneladende også har forspildt muligheden ved at fjerne de avancerede søgemuligheder som der var i Alltheweb og Altavista (fx store bogstaver og trunkering).
For Yahoo’s vedkommende gælder at den er blevet bedre, men internetsøgere er værre stillet end før, fordi det samtidig har betydet at fordelene ved Alltheweb og Altavista er forsvundet.
Til almindelige opslag er det groft sagt lige meget hvilken søgemaskine man vælger. Hvis du vil handle, er det måske bedst at bruge Google og Yahoo. Hvis du mere er til seriøs research på et emne, så brug Teoma.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar