mandag den 11. august 2008

Cuil - cool?

Åh nej, ikke endnu en Google Killer. Jo. Vi skal have det en gang til: Cuil. 120 mia. indekserede hjemmesider, meget større end alle andre søgemaskiner. Hvad der gør Cuil interessant er at personerne bag teknologien ved hvad de taler om: Ægteparret Tom Costello og Anna Patterson. Kendte fra bl.a. Stanford University, eBay, AltaVista, Internet Archive og Google. Men er de så også i stand til at få deres ideer ført ud i praksis?
Ifølge maskinens egne oplysninger skal det udtales "Cool", og oplyser at den går videre end den kendte søgeteknik med linkanalyser og rangering efter traffic for at analysere indholdet på hver side.
Herefter bliver fundene sorteret ud på kategorier. Noget som dog også Exalead can prale med. På billedet kan du se at kategorierne for en søgning på København giver forskellige logiske kategoier.
Om du så foretrækker Googles minimalistiske visning af posterne eller Cuils mere grafiske med et lille billede og sat op i tre spalter er en smagssag.
Udover teknikken står søgemaskinen også for mere personlig tryghed. Mange vil dog hurtigt synes det er en bagdel, da det ikke giver de personaliseringer som bla. de største søgemaskiner har fået de seneste mange år.
Cuil slår sig op på fire kerneområder: Et stort indeks, en særlig sorteringsalgoritme baseret på relevans, en smart visning af resultaterne og beskyttelse af personlige oplysninger.
Hvad angår størrelsen, så har Google tidligere kommenteret på det (se fx Internetsøgning). Sorteringsmekanismen skal stå sin prøve i praksis, og hvad angår visningen, så har Exalead da også gjort det. Beskyttelse af private data? Jovist, men til gengæld er der heller ikke mulighed for at lave alle de personaliseringer som bl.a. Google, Yahoo og de andre søgemaskiner bruger.
Størrelse er altid problematisk. På den ene side sikrer det at det eneste ene dokument hvor dine svar står er med. Men på den anden side betyder det også at det er sværere at finde da der er så meget andet med. Størrelse skal altså kombineres med at søgemaskinen også er i stand til at vise det for dig.
Uanset alle overvejelser og gode hensigter, så er det altid praksis som vil afgøre sagen. Jeg forventer aldrig at søgemaskinerne giver detaljer om deres måde at sortere fundene på. Fri os fra dem, så de berygtede SEO'ere ikke får deres sider til tops. Generelle oplysninger er alt rigeligt. Det vigtigste er at de er i stand til i praksis at give de væsentligste fund først. Hvad står der på bundlinjen når du har prøvet at søge i de forskellige søgemaskiner.
Jeg har lavet en snes søgninger i Google, Yahoo og Cuil. For at gøre historien kort: Cuil viste på intet tidspunkt at den skulle være større end de to. Og sorteringen af resultaterne var efter min opfattelse dårligere end de to. Selv hvis jeg så bort fra min irritation over det trespaltede billedlayout som det måske kunne være en vanesag at vænne sig til.
Link
Cuil Pressemeddelelse.
Google Blogoscoped.
Search Engine Land.
Google Blogoscoped.

Ingen kommentarer: