onsdag den 14. november 2007

Google og reklamer

En af Googles gamle idealer synes nu endegyldigt faldet: Reklamer. I starten gjorde Google meget ud af at profilere sig som søgemaskinen der adskilte det kommercielle fra ens søgninger. Og reklamerne lå pænt gemt væk ude til højre. Men det har længe være et faktum at Google i længere tid har anbragt sponsored links over resultaterne.
Og oven i købet tilpasset brugeren. Hvis jeg er logget på min Googlekonto og søger på "New York", får jeg automatisk 2-3 sponserede links øverst tilpasset min profil. Dvs. i dette tilfælde to reklamer for danske firmaer. De udenlandske ligger stadig pænt ude til højre. Godt nok er de markeret med gul baggrund så jeg har mulighed for at springe længere ned på siden. Men de irriterer jo da i hvert fald fordi du bliver nødt til at scrolle ned.Her får jeg tilbudt nogle billige rejser til New York, bl.a. med SAS, samt en søgning i Google Maps på New York. Sponsorerede links. Men de har altså ikke noget med søgeresultaterne at gøre. De kommer først under kortet.
Der er i det hele taget ved at være trangt øverst på søgelisterne. Hvis jeg fx søger på diabetes, får jeg dels et sponsored link, dels et lille emnekatalog over emneord som angiveligt skulle hjælpe med at uddybe min søgning. Andre gange kan jeg få 3-4 links i specialsøgemaskinerne, alt efter hvad jeg nu har søgt på, fx Google Books, Nyheder eller billeder.
Pandia News har andre eksempler på hvordan Google 'blander sig' i søgningerne.
Link
Pandia News.

Ingen kommentarer: