tirsdag den 3. januar 2006

Selvbetjening hos det offentlige
Mange ekspeditioner og henvendelser til offentlige myndigheder kan klares via internettet. Altså ved hjælp af et eller andet niveau af selvbetjening: printe en blanket ud, udfylde en blanket online og sende den, finde personlige oplysninger osv.
Jeg pusler i øjeblikket med at skabe et overblik over samtlige disse muligheder. På denne side er samlet links opdelt i tre menuer:
  • Generelt. Dvs nogle overordnede redskaber som fx Digital Signatur, NemKonto, E-Boks, e-posthuset og elektroniske regninger til ministerier. Og nyttigt læsestof som fx Videnskabsministeriet, lovstof, aktindsigt, registerlov og elektronisk sagsbehandling i det offentlige
  • Gennem livet: enkelte områder. Det er områder som: Familie – børn, skole, bolig og flytte hjemmefra, politi, kriminalitet, arbejde, arbejdsløshed, erhverv, sundhed og sygdomSkat, økonomi, ældre, pension, dødsfald, kultur, fritid, sport, skat og andet
  • Demokrati på internettet. Her prøver jeg at samle link til nogle af de kommuner som giver borgerne mulighed for at komme i dialog med kommunen og ytre sig offentligt om kommunale mener.
Siden er under udarbejdelse, men interesserede er mere end velkomne til at komme med indspark.
Link
Eborger.

2 kommentarer:

Jens Guld sagde ...

Problemet er, at det offentlige insisterer på, at borgerne har Windows og bruger Explorer.
Jamen hvad med Firefox, der har 10 procent af omsætningen? Og hvad med LINUX og MacIntosherne?

Erik Høy sagde ...

Det er ikke helt rigtigt, du kan fx sagtens downloade en digital signatur til Firefox. Det er godt nok lidt mere besværligt, men det er muligt (har prøvet det med succes).