onsdag den 3. november 2004

Exalead: for yndere af avanceret søgning.
Søgemaskiner som ikke har udspring i USA er et særsyn. Men folkene bag Exalead er franske. Stammer fra Ecole des Mines in Paris. Og har deres gang på franske universiteter. Herfra stammer også de ansatte: Polytechnique, Ecoles des Mines de Paris, Ecole Normale Supérieure, etc. Hovedkvarteret er i Paris, en filial i Italien.
I oktober var der 1 mia. sider indekseret. Så det er i størrelse blandt de største. Som Gigablast og Ask/Teoma. Den findes i en fransk og en international udgave.
Det avancerede søgebillede er lidt rodet og uforståelig. Men giver et godt indtryk af hvilke afgrænsninger den kan: Den kan afgrænse til at søge på bestemte lande (landedomæner). Den kan afgrænse til 10 europæiske sprog (heriblandt dansk). Til de almindeligste filtyper (PDF, Word, Excel, Powerpoint, Rich Text Format og tekstdokumenter).
Tilsyneladende kan den skelne æ, ø og å. I hvert fald i den danske søgning.
Exalead forsøger sig med hverdagssprog. De kalder det intuitiv navigationssøgning.
Det meste ser du først efter en søgning. Så folder Exalead’s faciliteter sig ud: Mapper i venstremenuen. De så gode ud i mine stikprøver. Nogle ligner Teomas. Andre er nye: du kan afgrænse til hvor webstederne hører hjemme, dokumenttype og lignende kategorier. Dette kunne du selvfølgelig også have gjort fra starten via den avancerede søgning. Men det er ikke altid lige man tænker på det. Men i øvrigt er det ikke altid en fordel: Flere stikprøver viste at det ikke førte til noget at bruge fx landeafgrænsningerne.
Exalead viser et billede af websiderne i miniformat i højremenuen. Ikke af alle, nogle er bare et stort spørgsmålstegn. Jeg synes det er det bedste bud på et ”snippets”, eller smugkig, som jeg har set. Fordi jeg bedre husker udseendet af websteder end en post. Synet er for mig bedre til at afklare om jeg har set websiden før. Det kan jeg være i tvivl om når jeg ser posterne. I en menulinje umiddelbart under søgefeltet er der mulighed for at få søgeoversigten vist på anden vis: Helt uden smugkig, med smugkig og kun smugkiggene.
Hvis Exalead ikke finder noget, kan du forsøger med phonetic search, stemming, exact eller approximate.
Den fonetiske søgning først: Kunne Exalead gætte at jeg ville finde noget om missile crisis? Først med sætningen missaile krisis. Exalead spurgte: Did you mean Missile Krisis. Det svarede jeg ja til, og så fortsatte den med Did you mean Missile Crisis. Ikke dårligt.
Stemming hentyder til bøjning af ord, og det gik upåklageligt med fx bicycle. Her søgte den også på flertalsendelsen bicycles.
Ved yderligere søgning begynder Exalead også at angive søgestier under posterne. Jeg ved ikke rigtigt om det er nogen fordel. De ligner lidt de kategorier med underkategorier som også fx Yahoo’s emnekatalog, Alltheweb og Wisenut har forsøgt sig med.
Du kan sortere efter dato (ældste eller yngste først). Bemærk at det er opdateringsdatoen.
Det ser ud som om at Exalead også som en af få søgemaskiner trunkerer. Med *. En søgning på
[ udenrigsmin* ]
finder således udenrigsministeren, udenrigsministeriet osv. Efter at Altavista er ophørt med det, er Exalead enerådende på det felt!
Vejledningen reklamerer også med oversættelse, men den kunne jeg nu ikke finde.
Exalead har ganske mange gode avancerede søgemuligheder. Det tager noget tid at sætte sig ind i dem. Men animerer til yderligere brug. Og tegner rigtig godt for avancerede internetsøgere. Den er hurtig. Let at overskue. Nem at sætte sig ind i. Interaktiv (I modsætning til Google og Yahoo). Og mere visuel. Kort sagt: Det tegner godt!
Læs mere
beta.exalead.fr Den franske udgave
beta.exalead.com Den internationale udgave

Ingen kommentarer: