lørdag den 7. februar 2004

Feltsøgekoder i Google.
Det følgende bygger på Nancy Blachmans Google~Guide, kapitlet ”Using Search Operators (Advanced Operators)”, se 2.2.2004. Internetsøgning har før omtalt feltsøgninger med koder til at afgrænse søgninger. Specielt fremhævet topdomæner og titler. (Se indslag fra 1.12.2003). Men der findes mange flere koder.
Generelt: Feltsøgning foregår således: kode:søgeord uden mellemrum, som opfattes som Og. En søgekode foran harry potter finder fx internetadresser hvor harry forekommer, men potter er søgt overalt på siden i tekst, titler osv. Visse koder kan bruges til alt: web-søgning, billedsøgning, grupper osv., mens andre ikke kan, jvf. opdelingen.
Man kan også vælge at søge i Googles avancerede søgebillede, men det er tit vanskeligt at forstå hvad det er man gør.
Bemærk at de fleste andre søgemaskiner kan det samme. Alltheweb en hel del mere end Google! Dog ofte med andre koder. Bemærk at Google selv ændrer disse koder fra tid til anden.
Fire af Googles koder optræder i to versioner: med og uden all. Forskellen skulle angiveligt være at hvis all er med, så medtages alle ord efter koden. Bibliotekarer vil genkende det som forskellen mellem langordskoder og enkeltordskoder. Således skulle allintitle:harry potter svare til intitle:harry intitle:potter. Men som i så meget andet i søgemaskiner virker det ikke altid!
cache: sammen med en internetadresse viser denne kode internetsiden som den så ud da Google senest hentede den ned i databasen. Denne funktion findes også som en ekstra facilitet ud for hvert fund på en resultatliste. Ved at bruge koden behøver man altså ikke først finde internetsiden frem.
define: finder forklaringer på engelske ord, en slags ordbogsopslag. Resultatet er mildest af meget varierende kvalitet. Prøv selv! Af og til kan man finde gode opslag….
filetype: (eller ext:) afgrænser til bestemte filtyper, pt. kan Google afgrænse til pdf, ps, doc (Word), ppt (Power Point) og rtf. Pdf-filer er nok de mest anvendelige, men foredragsholdere vil måske nok kunne bruge ppt.
inanchor: og allinanchor: søger efter bogmærker. Helt ærligt har jeg ikke kunnet finde nogen grund til at bruge denne kode. Måske vil webmastere kunne anvende den til et eller andet? Et bogmærke er noget tekst på en side som der er linket til fra et andet sted på samme side eller på en anden side på webstedet.
info: og id: bruges til at søge information om bestemte internetsadressen. Man skriver en internetadresse efter koden. Man behøver ikke skrive info:, men bare selve adressen i søgefeltet. Oplysningerne er normalt (men ikke altid): cache-udgave, sider magen til, links til siden (svarer i øvrigt til søgningen link:) og sider som indeholder internetadressen (ikke nødvendigvis som link).
intext: og allintext: søger i tekst. Dette er jo normalt det som internetsøgere ikke er interesseret i. Men koden er glimrende at frasortere alt det som står i teksten med ikke-operatoren -, fx ved søgestrengen træhuse –intext:træhuse. Denne søgning finder fund hvor søgeordet forekommer alle andre steder end i teksten, fx i adressen og titlen.
intitle: og allintitle: søger kun i titelfeltet, dvs. den mørkeblå linje helt øverst. Hvis man søger på billeder eller nyheder, søger Google automatisk i billedfilnavne (i princippet kommer den så til at ligne inurl:, se nedenfor) og i artikeltitler.
inurl: og allinurl: søger i internetadresserne. I internetadresser er navne typisk skrevet sammen: erikhoy, harrypotter osv. Enten skal man altså kende navnet i forvejen eller skal man være ret god til at gætte. Kan i kombinerede søgninger bruges til at finde nogle bestemte ord på en bestemt internetadresse.
link: Sammen med en internetadresse viser den hvilke sider der linker dertil. (Kan ikke kombineres). Dette siger noget om sidens troværdighed. Sådanne søgninger kan bruges til at finde ud af noget om en bestemt side. Jeg foretrækker All The Web’s tilsvarende (her skriver man bare internetadressen i søgefeltet). Eller Altavista.
related: Bruges hvis man vil se hvilke lignende sider der findes til en bestemt internetadresse. Det sker maskinelt ved at undersøge hvilke sider som linker til siden.
site: (svarer til domain: i fx Altavista og All The Web) søger efter topdomæner som .dk, .edu, .gov osv. Tidligere omtalt på Internetsøgning 1.12.2003.
store: søger handelsprodukter i Googles internetsøgemaskine, Froogle. Her kan man eftersøge specielle vare i enkelte butikker. Mest til brug hvis man vil købe ind i USA.
Specielle koder i Google Groups
Koderne (all)intext og (all)intitle virker også i Google Grupper. Derudover er der nogen som kun virker her:
author: I en almindelig websøgning får man at vide at author:søgeordet er blevet fjernet fra søgningen. I Grupper bruges koden til at få noget at vide om en bestemt person eller emailadresse. Det er i øvrigt bedst at skrive navnet inverteret, altså efternavn fornavn idet Google så automatisk søger på efternavnet og kombinerer med ordsøgning på fornavnet. Hvis ikke, søger den efter fornavnet, og det er en meget upræcis søgning.
group: Du skal kende navnet på den gruppe som du vil søger noget indenfor. En oversigt findes på Google Groups.
insubject: Bruges til at afgrænse søgningen til bestemte grupper. (Svarer til intitle:)
Specielle koder i Google News
Koderne (all)intext, (all)intitle og (all)inurl virker også i nyheder. Derudover er der nogle som kun virker her:
location: Bruges i Google News til at afgrænse søgninger til bestemte lande (ikke byer eller delstater!).
source: Bruges til at afgrænse sin søgning til en bestemt nyhedskilde, fx Newsweek. Det skal selvfølgelig være en af dem som Google bruger. Brug altid kombineret søgning, fx ”john kerry” source:newsweek. En bekvem måde at afgrænse søgninger til kvalitetsmedier.
Koder som mest har interesse i USA:
bphonebook: Slår op i telefonbøger over forretninger (b for business) i USA.
phonebook: søger i hvide sider i USA.
rphonebook: Viser telefonbøger (hvide sider) i USA (r=residential, altså bestemte distrikter)
stocks: aktiekurser mv.
Bemærk at visse afgrænsninger ikke kan klares med koder. Det gælder sprog, dato og filtre. (De sidste bruges af forældre som ikke vil have børn til at finde porno og vold). Her må man gå til Googles avancerede søgebillede.
Slutbemærkning.
Koderne kan kombineres, både med hinanden og med søgeord. Men lad være med at lave umulige kombinationer, fx ”den lille havfrue” site:dk –inurl:dk. Udover det: kun fantasien og Googles maksimum på 10 ord i en søgestreng sætter grænserne. Så god fornøjelse!
Link:
www.googleguide.com Nancy Blachmans Google Guide

Ingen kommentarer: