mandag den 8. oktober 2012

Ordret: Virker det eller ej?

Indbygget i Google er nogle automatiske funktioner som du bør være klar over, og manipulere med hvis det er muligt:
  • Automatisk stavekontrol.
  • Automatisk bøjningsendelse.
  • Brugerorienteret efter sted.
  • Brugerorienteret efter hyppige ord i dine Google-tjenester (hvis du er logget på)
  • Tilpasset søgning efter oplysninger f.eks. om sider, du tidligere har besøgt

Alt dette kan du imidlertid slå fra ved at klikke på Ordret i den lille venstremenu under "Flere værktøjer" (Verbatim i den engelske udgave).

Der har været mange spekulationer om at Google på denne måde gør os 'dummere' med den indbyggede personalisering: Betyder det ikke at vi kun får det at se som Google har regnet sig frem til at vi vil se? Men hvor meget betyder det egentligt i praksis? Det er umuligt at fastslå da det jo i sagens natur afhænger af den person som søger.

En ting er hensigt, en anden virkning. Virker det? Efter at have brugt Ordret i en periode, må jeg indrømme at jeg ikke kan se den helt store forskel. Andre kan have andre erfaringer. Jeg har ellers godt med ord på min konto. To blogs, masser af dokumenter, emails, søgninger osv. Der burde være rigtig meget der kan på virke resultatet.


Webhistorikken er et af de elementer som ifølge Google skulle påvirke søgeresultaterne meget. Du kan selv slå den til eller fra. Jeg har altid haft den slået til. Jeg kan bare ikke sådan umiddelbart se noget resultat af det. Der burde ellers ligge tusindvis af private søgninger og påvirke mine resultater.


Generelt mener jeg at kunne konkludere at uanset hvordan du søger, vil de 3-8 første resultater typisk være:
  • En artikel fra engelsk og/eller dansk Wikipedia, 
  • En hjemmeside for 'emnet' (hvis der er en sådan).
  • Et opslag fra et kendt specialopslagsværk (fx IMDB)
  • Et opslag fra en af Google specialsøgemaskiner (alt efter emnet).
  • En henvisning til et eller flere af de sociale medier (Google+, Facebook, LinkedIn, Twitter m.fl.).

Derefter begynder der at komme variationer i udvalget: Kommercielle sider, aviser, billeder mv.

Det er efter min oplevelse ikke muligt at ændre væsentligt i disse 3-8 resultater (med mindre du begynder at bruge avancerede søgestrategier). Der er ikke den store forskel ved at klikke Ordret. Den eneste forskel er at rækkefølgen af resultaterne kan forskydes, men sjældent mere end 2-3 pladser i rækkefølgen. Udvalget er stort set det samme på de to første sider (20 resultater).

Derefter sker der imidlertid en hel del. Der er nu kke længere overensstemmelse mellem resultaterne. Jeg har prøvet at finde noget system i hvad der er der sker. De skulle jo nu begynde at afspejle mine egne behov. Jeg kan bare ikke se det. Afvigelserne kan lige så godt være sket som følge af andre ting end personaliseringer.

En fejlkilde kan være at jeg ofte lader min konto være åben når jeg ekspederer i bibliotekets udlån. På den måde bliver resultatet jo ikke kun påvirket af mine "egne" behov, men 'forurenet' af brugernes. Det anser jeg kun for et gode. For jeg er meget nysgerrig på hvad brugerne egentlig interesserer sig for, fordi det inspirerer mig til at interessere mig for det samme.

Ordret gør ikke opmærksom på stavefejl. Hvis du søger på Speedwalking, vil du blive mindet om at det staves Speed walking (i to ord). Uden Ordret vil Google bare også søge på begge stavelser.

Min konklusion (der er rent intuitiv, og ikke videnskabeligt dokumenteret) kunne lyde nogenlunde sådan:
  • De første 3-8 resultater vil stort set altid være det samme ved en almindelig ordsøgning
  • De første 1-3 siders resultater kan du ændre rækkefølgen/prioriteringen ved at klikke Ordret.
  • De resterende 2/3- siders resultater er mere eller mindre ændret ved at klikke Ordret.
Jeg er ret kold over for holdninger til om det ene er bedre end det andet. Jeg er mere interesseret i at vide hvordan tingene fungerer så jeg kan agere i forhold til dem. Og i tilfældet med Ordret må jeg konstatere at pt virker det ikke efter hensigten. Måske engang i fremtiden. Så det er godt at holde det i baghovedet. Det kan jo være at med tiden vil det give andre resultater.

Link
Googles egen forklaring på Ordret.

Ingen kommentarer: