torsdag den 14. juni 2012

Google opkøb: Meebo, Quick Office

Aviserne har skrevet en del om Googles køb af Motorola. men der er andre, mindre opkøb som peger på hvor internetgiganten er på vej hen: Styrkelse af de sociale medier.

Siden 2005 har jeg brugt Meebo. Fordi jeg så kunne logge på alle mine Instant Messaging-konti på en gang: MSN, Google Talk, Yahoo Messenger, osv. Det gjorde jeg sammen med 100 mio andre månedlige brugere. Men det kunne jeg så ikke fra i mandags. Og grunden var at Google har overtaget Meebo. Det bliver nu integreret med Google+. Det havde jeg ikke lige været forberedt på.

Hvor er det lige jeg har oplevet det før? Nåjo. Blogger. Det blev opkøbt af Google.  Jeg ved ikke om Blogger ville have været bedre uden Google. Men jeg konstaterer, at jeg som teknisk imbecial hjemmesidelaver er tilfreds med Blogger, og at det er nemt at integrere i de mange andre services fra Google.

Meebo er ikke det eneste sted hvor Google har haft tegnedrengen fremme. I begyndelsen af juni opkøbte de Quickoffice. Dette for at opruste på cloud-teknologiens område. Dette er formentlig et af de felter hvor der er heftigst konkurrencce lige for øjeblikket mellem Google og Microsoft.

Samtidig med at der er enorme økonomiske interesser på spil, så er den nye cloud-teknologi en udfordring rent juridisk. Potentielt er cloud-teknologi et enormt gode for private såvel som for virksomheder. Men det kræver en helt ny og anderledes arbejdsgang hvad angår sikkerhed.

Især hvad angår personfølsomme data. På den ene side er reglerne på området ikke skrevet i en tid hvor man havde forudset dette. Lovgivningen bygger på Persondataloven (2000), som igen følger et EU-drektiv fra 1995. På den anden side kan virksomheder eller private komme grueligt galt af sted ved at bruge cloud-teknologi hvis de ikke tager højde for de problemer som det nuværende regelsæt forsøger at tage hensyn til.

I Danmark er det Datatilsynet som tager sig af at tilrette lovgivningen. Her er der vilje til at inddrage cloud-teknologien. Men foreløbig kun på arbejdsgruppeniveau. En sag i Odense kommune beskriver meget godt de problemer der er med Google. Et centralt problem er at med cloud-teknologien flytter selve den fysiske opbevaring af personfølsomme data fra steder vi kan kontrollere, til supercomputere ude i verden. Irland. Philippinerne. Mountain View, Californien.

Google er ikke det eneste firma der er løbet ind i de problemer. Også Microsofts Skydrive har oplevet det samme. Jeg har samlet linkene til de juridiske dokumenter herunder. Så kan interesserede selv gå i gang med at pløje dem igennem. God læsning.

Link
Googleblog.
Googleblog.
Read Write Web.
Read Write Web.
Datatilsynets afgørelse i Cloud-sager.
Datatilsynets afgørelse om Microsoft 365.
Version2 om Datatilsynet.
Computerworld. Om Odense.
Computerworld.

Ingen kommentarer: