torsdag den 1. marts 2012

Googles nye privathedspolitik

I dag, 1. marts træder Googles nye privathedspolitik i kraft. Hvor der før var omkring 60 forskellige politikker for hver af Googles services, er der nu kun en. Det er svært at finde praktiske indvendinger imod dette. Fx kunne jeg bevæge mig fra Gmail direkte over til dette indlæg på Blogger, uden at skulle logge på først. Men det er klart at de to forskellige måder at håndtere spørgsmålet bør få en til at overveje hvad det egentlig er der sker.

Hvis du allerede har læst en privathedspolitik igennem, behøver du ikke gøre det igen, når du tilmelder dig en ny tjeneste. Google vil stadig i et vist omfang gemme hvordan du bruger dem, gemme oplysningerne i en vis periode og bruge dette til at personalisere fremtidige søgninger mv. Der ligger i og for sig ikke så meget jura i det. Mere en holdning. Du kan ikke længere fravælge privathedspolitikken for en enkelt service. Kun hvis du undlader at bruge dem.

Google har altid vundet på at holde sig til sit kerneprodukt, som de har været de bedste til: Internetsøgning. Hver gang Google har forsøgt sig med noget andet, har de brændt nallerne. Især hvad angår de sociale netværkstjenester. Søgning er Google. Socialt netværk er Facebook. Sniksnak er Twitter, osv. Om dette vil ske denne gang, er uvist. Men Google er baseret på annonceindtjening. Og firmaet ser givetvis ethvert klik i fx Facebook eller Twitter som tab af indtægt.

Google er meget interesseret i at finde ud af hvad "hverdagsmennesker" bruger internettet. Google har således opbygget et brugerpanel på 5.000 mennesker. Disse får så en boks hvorfra al deres nettrafik og brug registreres. At brugerne ikke betænker sig på denne "Big Brother"-agtige registrering, fremgår af at få dage efter annonceringen havde mere end 8.000 personer meldt sig. Så Google måtte stoppe for tilmeldingen.

På Googleblog i dag forklarer Google at deling nu er udgangspunktet. Hvis du ikke er interesseret i deling, så er der nogle redskaber til at forhindre dette. 

Link
Googleblog.
 ReadWriteWeb.
Computerworld.
ComeOn.
Google Screenwise.

Ingen kommentarer: