mandag den 7. november 2011

Ebøger på internettet

Jeg har i de seneste måneder skrevet en del om danske bøger i Google Bogsøgning. Nogle spørger sig måske, findes der andet? Og jo. Det gør der. Problemet er at finde det. I rap rækkefølge kan jeg nævne følgende steder hvor der er større mængder, dvs. over 100:
  • Det Kongelige Biblioteks Kulturperler har et par tusind billeder af meget gamle værker, hovedsagelig skrevet med gotisk skrift og ofte på latin.
  • Det vist nok ældste inddateringsprojekt, Project Gutenberg, har omkring 100 danske titler med.
  • Det nyligt lancerede eReolen skulle nå op på 2.000 nyere titler (jeg kan nu kun se ca. 1450 pt).
  • Open Library har et for mig ukendt antal danske bøger med ud af deres 80.000. Mit bud er ca. 300. Men søgning viser 2.500. problemet er bare, at du ikke kan læse dem alle.
Derudover findes der en ganske betydelig mængde digitaliserede bøger som kan være meget svære at finde. Det skyldes at de ligger spredt på en masse ret ukendte websteder. Her et par eksempler:
  • Salmonsens Leksikon, 2. udgave. Det især for ældre læsere legendariske værk. Vi bruger det stadig på bibliotekerne.
  • Darwin Biblioteket på Aarhus Universitet.
  • Københavns Biblioteker har skannet Kraks vejvisere for København, Frederiksberg mv. med 5 års mellemrum i perioden 1770-1895. Jeg er pt ved at lave poster til dem så brugerne finder det via bibliotekskatalogen.
  • Jens Guld har lagt nogle titler ud: Brandes' Hovedstrømninger, en bog om småkoppernes historie, noget Kipling,  et par taler som Macaulay holdt i det engelske parlament i 1841/42 og et essay om tulipangalskaben i 1630'erne i Holland.

Men dette er blot nogle få eksempler ud af mange. Problemet med disse værker er at der ikke ud over Googles almindelige websøgning findes et sted hvor du kan finde dem.

Et forsøg på det, blev jeg gjort opmærksom på af en bibliotekar fra Odense: Internet Archive digitaliserer over 1.000 bøger om dagen og også har bøger med fra fx Google Bogsøgning, Open Library og Project Gutenberg. Pt har de omkring 2.9 mio. bøger, herunder de 1 mio fuldtekstbøger fra Google Bogsøgning.

Hvis vi kigger lidt i det udenlandske, så er følgende interesssante:
  • HathiTrust. (Hathi er hindi for elefant) blev dannet 2008 af 13 universiteter og omfatter nu over 50 forskningsbiblioteker i USA og Europa. Her er ca. 2 mio. fuldtekstbøger, bl.a. fra Google Bogsøgning og Internet Archive. Som Google Bogsøgning kører der søgsmål mod selskabet, ligesom det selv kører sager mod andre. Jeg har ikke umiddelbart noget bud på hvor mange danske bøger der er. Men der er nyere bøger end 1870.
  • Europeana har jeg tidligere omtalt. Det er ikke specielt et bogprojekt, men der kan være være fuldtekstbøger dér. Det satser dog fortrinsvis på video, foto, malerier, audio, kort, manuskripter og aviser.
  • Live Search Books eksisterede 2006-2008 og nåede at indskanne 750.000 bøger og 80 mio artikler. Nogle af dem indgår i den almindelige søgning. Andre er foræret tilbage til hvor de blev indskannet.
Igen, jeg ved ikke om det er en komplet oversigt. Men allerede nu aner vi savnet af et sted der samler alle disse mange, store og små, steder.Nogle vil måske savne fx World Digital Library, men jeg har ikke kunnet se noget dansk der.

Ingen kommentarer: