onsdag den 3. august 2011

Facebook kender dit ansigt

Siden december sidste år har Facebook i USA aktiveret ansigtsgenkendelse. Det betyder, at hvis nogen uploader et billede, vil Facebook forsøge at finde lignende billeder og foreslå navn(e) på de(n) person(er) som optræder på billedet. Smart. Men det er altså efter sigende noget der sker automatisk, og du skal selv deaktivere den funktion.

Så vidt jeg kan se, er det ikke gennemført i Danmark. Jeg er i hvert fald ikke blevet informeret om det, selv om det ikke er nogen garanti for at Facebook alligevel har gjort det. Men hvis det skulle ske at du uden at vide det på denne måde bliver tagget i et billede, skal du altså selv gå i gang med at fjerne tagget igen. Klik på billedet du er tagget på, og under billedet er der en funktion som hedder "Fjern tag".

I dine privatindstillinger på Facebookkontoen kan du vælge at lade "venner til personer, der er tagget i mine billeder, kunne se dem". Hvad personer som ikke har en Facebook-konto skal gøre, har jeg ingen ide om. Jeg fik besked om at nogen havde tagget mig på et billede. Men det er fordi Facebook kender min email-adresse og Facebook-konto.

Jeg synes at det er meget vanskeligt som bruger af Facebook at finde ud af alle disse ting. Hvem følger fx med på Facebooks weblog? Og hvis de gør, så bærer omtalerne af de nye tiltag stærkt tendentiøse. Hvilken vel ikke kan bebrejdes Facebook. Der er en hjemmeside, Sophos, som har gjort det til sit speciale at være på forkant med hvad der sker, og hvordan du sikrer dig bedst muligt.

Det er en tendens vi nok skal vænne os til. Da Google for nyligt introducerede Google+, overtog de mange af de praksisser som ellers før i tiden kun eksisterede på Facebook. Det er blevet vanskeligere at gennemskue konsekvenserne af det vi gør på de sociale tjenester.

Den allerbedste metode til at holde sig sikker, er stadig helt at undlade at gøre noget på Facebook som kan komme til at skade dig. Men selv det kan være vanskeligt at afgøre. Hvem kan forudsige hvad der vil gøre det? Noget andet er hvis andre gør det, fx ved at tagge billeder i ondsindet hensigt. Her kan du så henholde dig til at det ikke er dig selv som er ansvarlig for det. Men Facebook og Google+ rører da uvægerligt ved nogle intimsfærer.

Ingen kommentarer: