onsdag den 22. juni 2011

Nye faciliteter i Google Bogsøgning

Googles webbaserede ebogslæser har fået nogle nye funktioner. Ved en kort afprøvning - ak - nogle ser ud til at virke, andre ikke. Ideerne er meget gode, og i den sædvanlige ligetil Google-stil. Funktionerne er kun tilgængelige i de Google ebøger hvor du kan se "flydende tekst". Hvis du har åbnet en ebog, kan du klikke på Aa. Her vil det fremgå om bogen kan vises i flydende tekst eller ej.
For at få funktionerne vist, skal du såmænd blot dobbeltklikke på et ord i bogen, og så kommer der en lille popup med de ovennævnte fire muligheder. Det er lidt forskelligt hvad får frem. Hvis du er på den engelske Google, får du Define, Translate, Search Book og Search Wikipedia. I den danske er de ikke ganske de samme, her er det Definer, Oversæt, Søg i denne bog og Søg i Google.

De fungerer ikke helt som forventet. Jeg havde min indstillet på dansk, så Define/Definer fungerede ikke rigtigt. Måske skulle jeg have prøvet den engelske? Derimod virkede Oversæt ganske fint, den indstillede automatisk til at oversætte til dansk. Dette er en funktion jeg vil have megen glæde af når jeg læser engelsk litteratur og i en snæver vending står og er i tvivl om oversættelsen. Med alle de forbehold jeg nu kender fra Google Oversæt.

De to andre funktioner giver sig selv. Søgning i bogen viser alle de steder det markerede ord er nævnt. Jeg kan godt forestille mig dette kunne være nyttigt i mange sammenhænge. Også søgninger i Wikipedia eller Google kan være nyttige hvis du er stødt på et ord, du er i tvivl om betydningen af.

Googleblog.

Ingen kommentarer: