torsdag den 5. maj 2011

AROUND - Googles hemmelige nærhedsoperator?

Inden for det i hvert fald sidste halve år har der verseret rygter om at Google skulle have en "hemmelig" nærhedsoperator, AROUND. Der har været skrevet om den især på weblogs, også seriøse som fx. Librarian in Black. Traditionelt har søgemaskiner brugt NEAR, men ifølge disse ubekræftede kilder er operatoren AROUND. Altså skrevet med store bogstaver. I givet fald det kun andet ord (efter OR) hvor det gør en forskel at skrive med stort.
Det fungerer efter sigende også ligesom OR, der skal altså ikke noget kolon efter som med fx site:, intitle: og andre. Jeg har ikke kunnet se nogen officielle bekræftelser på dette fra Google. Men ved at prøve at bruge den på den angivne måde, så kan jeg da godt se at resultaterne er sorteret på en anden måde. Jeg er så i tvivl om to ting:

  1. Skyldes det at ordet rent faktisk har funktion som en operator. Og jo, det må den på en eller anden måde have, for søgninger med ordet giver samme antal resultater som uden ordet. Hvilket det ikke ville gøre, hvis det blev opfattet som endnu et søgeord.
  2. Hvis svaret er ja, har det så nogen betydning? Jeg kunne umiddelbart ikke finde nogen forbedringer i forhold til almindelige søgninger. Men det kan jo være at jeg bare ikke har fantasi nok til at se anvendelighed.

AROUND er tilsyneladende "noget"som influerer operator-lignende på sorteringen af et søgeresultat. Men om det ligefrem skulle være en nærheds-operator, det synes jeg ikke umiddelbart kan bekræftes. Det ville være rart om Google selv ville forklare hvad den bliver brugt til. Om det er noget eksperimenterende, eller noget vedvarende.

1 kommentar:

Lasse Christensen sagde ...

Hei, dette søket virker: "Jerry Brown" AROUND(9) "tea party"
Se http://searchresearch1.blogspot.com/2010/10/around-has-always-been-around.html

Hilsen Lasse Christensen
Bærum bibliotek
Norge