mandag den 25. oktober 2010

ILI 2010: Phil Bradley, del 1

Hele Phil Bradleys powerpoint kan ses på internettet. Bombardementet af fund var i sig selv en pointe: Der er ikke længere grund til at opfinde noget som helst. Det er der allerede og i alle mulige afskygninger og varianter. Kunsten er at vælge det som er godt og som samtidig også er vedholdende, altså ikke lukker ned og destruerer alt det du har sat op på siden. Jeg har da også måttet opdele omtalen af de mest interessante links på flere blogindlæg.
Mit eget udgangspunkt er primitivt i forhold til hvad der eksisterer ifølge Phil Bradley. Jeg sværger lidt til iGoogle. Ikke fordi jeg er specielt vild med Google, men fordi det er lidt ligesom at "så behøver du kun handle et sted". Deres produkter er måske ikke lige de mest smarte. Men de bliver udviklet hele tiden, har det mest nødvendige med, og så er det hele så mageligt integreret at du ikke har behov for at logge på i en uendelighed. 
Til social medier bruger jeg Meebo. Samme begrundelse: Log på et sted, og du er logget på alle dine IM-services. Jeg er slet ikke med på trenden med Twitter, og det er nok lidt af en fejl. Jeg skyndte mig pligtskyldigst at oprette en Twitter-konto da jeg godt kan se det er her der sker noget.
Derudover har jeg megen gavn af at have slået Buzz til i min email. Jeg har nogle meget produktive og iderige kontakter som holder mig orienteret om hvad de laver.
De samme er gode til at dele deres gode links i Google Læser. Og jeg gør det samme. Det kræver stort set ingen tid. Det foregår helt automatisk hver gang du laver en blogpost, offentliggør et billede eller vil dele et link. Interessante link i Læser foregår blot ved klik på en knap og eventuelt indsætte en lille forklarende note.
Første ting som vakte min opmærksomhed er offentlige startsider, altså der hvor du som bibliotekar præsenterer dig selv. Netvibes. Tja. Jeg kan godt se på hvad Phil viste at der var masser af muligheder der i forhold til en offentlig iGoogle. Men ak. Netvibes og jeg er ikke gode venner pga en eller anden fejl i forne tider. Jeg bliver konstant fanget i en sløjfe. Jeg registerede en profil i Netvibes for ca 6 år siden. Som det bl.a. fremgår af et indslag fra 2005 på denne weblog. Selv om jeg prøver at "snyde" Netvibes med en ny emailadresse, ja så må de alligevel have registreret min ip-adresse eller noget andet. For i hvert fald vil Netvibes ikke anerkende nogen som helst af mine identiteter. Den erklærer hele tiden min identitet for ugyldig. Uanset om jeg prøver med alt muligt, også snyd.
Jeg har prøvet med alle mine emailadresser for se om jeg har noget password, men på alle af dem siger den at der ikke er nogen konto! Så. Jeg går altså uvægerligt i stå med Netvibes allerede inden jeg har nået at registrere mig som bruger. Prøv den dog alligevel. Phil talte varmt for den, og den så virkelig også smart ud. Jeg mener min konto var for mange år siden da Netvibes kom frem, og der var noget der hed iGoogle.
IceRocket har jeg allerede flere gange omtalt positivt her på webloggen. Men siden er der sket en vælgdig udvikling. Hvor det tidligere mest var aktuelle nyheder, er der nu også mulighed for at søge i fx Twitter, MySpace og Big Buzz. Igen er den smartere end fx Google Blogsearch og du får også andre supplerende resultater med. Så absolut et komplementært instrument til de gængse blogsøgemaskiner og til søgning i sociale medier.
Link
Phil Bradleys offentlige slideshow.

Ingen kommentarer: