tirsdag den 18. maj 2010

Nyt Google-design - nyt indhold?

De som  har brugt Google for nyligt, vil have opdaget at der er sket ændringer i designet. Hvis du altid logger dig på din Google-konto først, vil du måske ikke have bemærket det (det gjorde jeg fx ikke før efter et par dage). Så log ud først  hvis du vil se det fra "den almindelige brugers" synsvinkel.
Det er ikke kun udseendet der er ændret. Google har også forsøgt at "finpudse" de mange faciliteter som efterhånden mere eller mindre tilfældigt er blevet klasket på gennem mere end et årti. Samtidig lover Google også at det går stærkere, er sjovere og kan gøres mere personligt. Samtidig med at det hele præsenteres på en side. Hvilket sammen med Page rank-algoritmen altid har været Googles varemærke.

Start med er at kigge i venstremenuen. Det er nok den der har varieret mest overhovedet gennem tiderne og især siden 2006. Venstremenuer kan både være til gavn og til irritation alt efter hvor effektive og behjælpelige de er. For ca et år siden introducerede Google Valgmuligheder. Den er nu blevet udvidet med henvisninger til specialsøgemaskinerne. Resultater fra disse var ellers enten over eller blandet sammen med selve søgeresultaterne før (Universal Search).
Der er stadig noget i selve søgeresultaterne, og der er kælet for at få det til at se mere lækkert og indbydende ud.
Jeg ved ikke. Man kan selvfølgelig altid have sine holdninger til den slags. Men jeg synes altså at det er lykkedes for Google at bevare det minimalistiske og praktiske, opretholde det selvinstruerende, og samtidig få det til at se mere overskueligt ud. Flere af Googles søgefaciliteter er blevet synlige uden at det hele går tabt i alt for uoverskuelige brugergrænsefladebilleder.
Ok, vi er forskellige. Men prøv nu alligevel det nye design, og gå på opdagelse. Jeg må i hvert fald nok revidere mit materiale til næste Google-kursus. For mange af de skjulte finesser som disse kurser ofte gik ud på at gøre opmærksom på, er nu lettere at finde.
Link
Googleblog.
Googleblog.
Google Blogoscoped.
Pandia Post.

Ingen kommentarer: