lørdag den 19. december 2009

Sandt og falsk på internettet

Jeg skriver ikke så meget om kildekritik. Det er jeg egentligt lidt ked af, for jeg mener det er meget vigtigt og prøver at tjekke mine kilder, så jeg ikke kommer til at kolportere noget fejlagtigt. Jeg har ikke tænkt mig at repetere hvordan du gør.
I stedet har jeg samlet en lille hyggelig julesamling af forskellige vandrehistorier, som er ment som en reminder om at det meste af det du læser nok ikke er rigtigt. Snopes er en af de sider du kan prøve at browse igennem for at få et indtryk af hvor mange vandrehistorier der egentlig er. Det følgende udvalg af historier er alle usande. Jeg vil ikke røbe hvorfor. Det skal du naturligvis selv have lov til at finde ud af!
Der lever flere mennesker på jorden i dag end der nogensinde har levet i menneskehedens historie. En afskrækkende tanke der dog ikke har rod i virkeligheden.
Vi bruger kun 10 procent af vores hjerne. En fantastisk undskyldning for alkoholikere og rygere som mener at der er nok at tage af.
Naturlige blondiner vil være uddøde inden for de næste 200 år.
Da Titanic sank, brugte skibet som det første SOS som nødsignal.
Skoler i England er holdt op med at undervise om Holocaust af frygt for muslimske studerende. De slemme, slemme muslimer.
Læs også den alenlange liste om sandt og falsk om Barack Obama.
Vicepræsident Al Gore påstod at han opfandt internettet.
Her er så en jeg selv var ved at hoppe på: Facebook vil tillade søgemaskiner at indeksere indholdet på din profil.
Elementært, min kære Watson? Jamen, det var da Sherlock Holmes der sagde det, var det ikke? Nej, det var det åbenbart ikke.

1 kommentar:

Janus sagde ...

Den med Facebook og Google var jo også fremme i dansk form for noget tid siden, da aviserne fortalte os, at nu ville Statsbiblioteket/Netarkiv indeksere ALT på dating.dk og lignende steder.