mandag den 14. december 2009

Facebooks nye privatlivets fred politik

Ok. Så skal vi til det igen på Facebook: Hvis du har logget på for nyligt, vil du kunne se at der er nogle anbefalinger for at rette i privatoplysningerne. Det er fristende at klikke accepter. Men tøv en kende. Ydermere: Facebook giver heller ikke samtlige indstillinger. De viste indstillinger gælder kun for din personlige profil.
Facebook har allerede fået høvl for denne måde at ændre i privatindstillingerne uden at orientere brugerne, så det kan i skrivende stund godt være at de allerede har rullet det tilbage. Men hvis du vil være helt sikker, bør du bruge lidt tid på en samlet oversigt.
Gå ind i Indstillinger, og vælg menuen Indstillinger for beskyttelse af personlige oplysninger. Her kan du nu kontrollere om de private indstillinger er som du vil have dem.
Især vil jeg råde dig til at kontrollere hvad dine venner kan dele med dig når de downloader applikationer og websites. Hos mig kunne mine venner dele næsten samtlige informationer om mig. Hvilket jeg ikke erindrer nogensinde at have givet tilladelse til, så jeg klikkede alle fra (igen).
Jeg kan godt lide Facebook. Så jeg vil ikke anbefale at folk begynder at slette deres konti. Men jeg vil altså godt anbefale at du lige kigger på dine privatindstillinger en gang til. Og så i øvrigt i stedet bruger andre mere sikre steder at opbevare fx billeder. Jeg bruger ikke Facebook til at opbevare billeder, men Picasa.

Ingen kommentarer: