tirsdag den 10. november 2009

Google dashboard

Hvis du klikker ind på Min Konto når du er logget på Google, så kan du få en oversigt over alle de tjenester som du er tilmeldt. Men du kan ikke uden videre se hvilke data du har lagret. Til det formål har Google nu lave et "Skrivebord", Dashboard.
Det omfatter langt hovedparten af hvad Google tilbyder, bl. a. Gmail, Dokumenter, Kalender, Læser, Søgehistorie, Orkut, YouTube, Picasa, Talk, Alerts, Latitude mm.
Skrivebordet er umiddelbart synligt når du logger dig på nedenstående adresse. Det er sådan lidt skidt og kanel du får oplyst. Typisk direkte link til Indstillinger, personlige data, statistik over hvad du har liggende og de sikkerhedsmæssige ting.

Her er det øverste af mit Dashboard. Det giver forskellige statistiske og generelle oplysninger om mine forskellige services, og er lidt mere uddybende end kontooversigten.
Jeg har desuden 15 produkter liggende som ikke er med. Det er udgående produkter som Page Creator (nu Sites), Notebook og andre, mens der er andre som ikke er med.
Anvendeligt? Jeg ved ikke rigtigt. Jeg synes nu er kontooversigten måske er mere overskuelig. Og at de oplysninger som ligger på Skrivebordet måske bare skulle vises når du åbnede for den service. Men det er smag og behag, og man behøver jo ikke bruge Skrivebordet selv om det nu engang findes. Det kan også virke lidt irriterende at man ikke kan fravælge nogen, lige som man jo kan slette genvejsikoner på det traditionelle skrivebord.
Link
Googleblog.
Google Dashboard.

Ingen kommentarer: