onsdag den 11. februar 2009

Visual Wikipedia

Virtual Wikipedia er en søgedims til Wikipedia i sprogene finsk, fransk, hollandsk, italiensk, japansk, katalansk, kinesisk, norsk, polsk, portugisisk, russisk, spansk, svensk og tysk. (Er det symptomatisk at Danmark ikke er med.
Det er et forsøg på at samle informationerne i Wikipedia på en visuel facon. Jeg prøvede med search engines og fik her en liste hvor ordet indgik. Her kom jeg umiddlebart til at tænke på at det måske ikke er så tosset. Hvor mange gange står jeg ikke i bibliotekets udlån og skal udspørge lånere om hvad de mener med integration, fusion og andre ord som har meget forskellig betydning alt efter om det er indvandrere, EU, virksomheder eller atomteori vi taler om.
I eksemplet blev jeg ledt over i web search engines, som imidlertid bragte alle gamle udgaver af søgemaskiner fra internettets barndom. Altså er glosen forældet. Fx er Google slet ikke med! Og nej, jeg fandt aldrig ud af hvad den overordnede betegnelse for Google så er.Her er det visuelle billede med Web Search Engine i midten. Fra Gopher til Altavista. Men altså ikke til Google.
Når først du har besluttet dig for at forfølge et bestemt ord, er der så en oversigt over leksikonartiklen, en liste med tilknyttede emne ord (på godt dansk en tag cloud), og somme tider også en en billedlig struktur.
Det lykkedes mig ikke at få den samme struktur ud af den tyske udgave. Jeg skal til Berlin, så jeg prøvede på Brandenburger Tor. Den kan også søges i den engelske, hvor den så ganske smart henviser til Brandenburger Gate.Porten mellem Øst og Vest. Gorbachev, Reagan og Kennede er med. Men hvad laver Starbucks og Nike midt i det hele? Det første forblev et mysterium, det andet selvfølgelig fordi Nike ikke bare er et skomærke.
Der er mange indlysende strenge her, men hov, hvad laver Starbucks midt i det hele? Det lykkedes det mig ikke rigtigt at finde ud af. Jeg klikkede på henvisningen og søgte dernæst på siden. Ingen Brandenburger Gate her. Det er ganske vist ikke hele artiklen, men kun et uddrag. Men den originale artikel giver heller ikke noget.
Navigationen er iøvrigt også lidt vanskelig at vænne sig til. Der er hele tre forskellige klikmuligheder i den lille linje. Der er også meget langsommelige svartider, så det er absolut ikke anbefalelsesværdigt til utålmodige surfere.
Endelig er der også muligheder for at søge på YouTube, Flickr, Google, Yahoo!, Yahoo! News and Google Maps.
Link
Virtual Wikipedia.
Pandia Post.

Ingen kommentarer: