tirsdag den 6. januar 2009

Google Dokumenter

Skift Microsoft Office ud med Google? Skridtet kan måske være voldsomt. Men jeg mener nu at det er mere mentalt problem end et teknisk. For mig sat se drejer det sig om at spille med mange kort og bruge begge dele.
Men også virksomheder kan med fordel skifte. Forlaget Systime har taget skridtet og har tilsyneladende ikke fortrudt. De anbefaler andre små og mellemstore virksomheder at gøre det samme. Det gælder over hele linjen, altså også Outlook med Gmail.
Google Dokumenter har godt nok færre redigeringsmuligheder. Men fordelene er overvældende. Med et udbredt netværk er det meget besværligt at sende email med vedhæftede Word-dokumenter rundt. I Google Dokumenter arbejder jeg med et dokument som alle så arbejder i.
Først og fremmest synes jeg den store fordel ved Google Dokumenter er at jeg selv kan bestemme offentlighedsgraden: Fra helt privat til offentligt på internettet. At jeg selv kan bestemme hvem der må redigere og rette. Og at det altsammen nærmest er selvinstruerende og nemt at arbejde med.
For et beskedent beløb kan større virksomheder købe en professionel udgave af Google Apps. I betragtning af hvad det koster med Microsofts produkter meget beskedent.
Microsoft har allerede set skriften på væggen og lancerer deres nye Office-pakke med et onlinetillæg. Spørgsmålet er så om det er nok og om Microsoft har kapacitet til det.
Link
Version 2.

Ingen kommentarer: