mandag den 13. oktober 2008

Ask

Der har været stille omkring Ask, en af de mindre, men længst eksisterende søgemaskiner. Ask har fundet en niche for det 'semantiske web', altså en slags spørgemaskine. Og den bygger på den meget priste database Teoma.
Nu har Ask relanceret sig selv. I pressemeddelelsen præsenterer de sig som at ville give det mest præcise svar, bull's eye på hver søgning. Selvom Google ikke præsenterer sig som noget sådant, så er den dog ofte lige så præcis eller måske bedre til det end Ask.
Tre nye teknologier siger Ask at de har taget i brug, under forkortelserne DADS (Direct Answers from Databases) og DAFS (Direct Answers From Search), og navnet AnswerFarm. Noget vagt hedder det at de både tager hensyn til strukturerede og ustrukturerede data. Men mest af alt, at det ikke er et søgeresultat, men et svar du får. Det er altså helt legitimt at stille et spørgsmål til Ask. På engelsk, altså.
Ask opfordrer til at du selv afprøver, så det har jeg så gjort. Og det virker faktisk ganske rimeligt. Jeg spurte fx lidt naivt Who predicted the end of the world. Eller ville i hvert fald gøre det. Allerede her hjalp Ask ved at åbne et vindue med de muligheder jeg havde, og sandelig, spørgsmålet var blandt dem. Fik jeg så svaret? Ikke umiddelbart. Men der er nogle henvisninger i en højremenu. Ved at bladre lidt rundt kom jeg omkring Yahoo Answers, forskellige websteder og andre spørgetjenester.
Andre har også været inde og kigge nærmere på Ask, bl.a. Pandia Post og Cnet.
Unægteligt en noget anderledes indfaldsvinkel end Googles.
Link
Ask Weblog.
Pandia Post.
cnet.

Ingen kommentarer: