fredag den 9. maj 2008

Google - eller hvad?

Læserne af denne weblog vil bemærke at Google fylder en del. Nogle gange tænker jeg på om læserne tror jeg er Googles repræsentant i Danmark, eller bare er faldet fuldstændigt for søgemaskinen. Ingen af delene er rigtige. Jeg forsøger blot at finde de bedste søgemuligheder ud fra forskellige kriterier, fordi en af hensigterne med denne weblog er at spare læserne for selv at skulle eksperimentere og bruge tid på det. Ofte kommer jeg så til den konklusion at Googles produkter er de bedste. Ikke fordi de er perfekte, men fordi konkurrenternes bare ikke er lige så gode. Faktisk kunne jeg godt ønske mig mere konkurrence, fx at europæerne endelig kom på banen med et godt bogindskanningsprojekt, eller en mere effektiv søgemaskine. Det sker bare ikke. Så der er ikke noget at skrive om.
Det er jeg ikke ene om at mene. Der er andre der har dette had/kærlighedsforhold til Google. En blogger har oven i købet i en lidt frustreret artikel beskrevet 10 grunde til hvorfor Google er bedre end sin nærmeste konkurrent, Yahoo. Hans hovedanke er at rivalerne glemmer at fokusere på brugerne (hvad Googles politik er), og i stedet fx fokuserer på annoncører. Og så er mange af punkterne centreret om UK.
Jeg skal ikke gennemgå alle 10 punkter. Mange er nogle praktiske som ikke har så meget med selve søgningerne at gøre. Hovedessensen er at Google er nemmere at bruge, er mere effektiv, pålidelig og fokuserer mere på brugerne end på annoncørerne. Dog vil jeg gerne fremhæve noget som mange ikke er helt opmærksom på. Det er at Google prøver at indrette sig på hvorfra du søger. Derfor kan du smidiggøre søgninger ved at vælge .com eller .dk udgaverne. Her er indslaget også oprørt over at Yahoo ikke kan kende forskel på England, Irland og Eire. I det hele taget anklager indslaget Yahoo for at være endnu mere fokuseret på brugere fra USA end Google er.
Til dette sidste kan tilføjes at Google er meget opmærksom på at væksten på internettet ikke længere sket i USA, men i andre dele af verden.
Link
Internet Business.

Ingen kommentarer: