onsdag den 5. december 2007

Årets alternative søgemaskine

Traditionen tro er december måneden med status for året. Pandia Post har et indslag om en afstemning om årets bedste alternative søgemaskine på AltSearchEngines. Læserne kunne stemme om 10 forskellige. Vinderen blev Quintura. Og det er da også en ganske udmærket søgemaskine.
Den blev valgt pga sin visuelle form og brugen af Yahoo. Ligesom en af de øvrige nominerede, KartOO. Jeg har tidligere downloadet Quintura og beskrevet den i to indlæg på webloggen. Har ikke brugt Quintura til ret meget. Men da den nu vandt denne konkurrence, efterprøvede jeg om der er sket noget nyt. Det er der uheldigvis ikke. Så læserne henvises til de tidligere indslag.
Som Tara Calishain (Researchbuzz) har jeg dog personligt mere tillid til Exalead. Den er nem at bruge og har nogle meget mnemoteknisk gode måder at præsentere resultaterne på, samt inspirere til videre søgning.
Blandt de nominerede er også en anden af mine favoritter Answers.com. Men den vil jeg nu ikke kalde en alternativ søgemaskine (til Google, Yahoo og Live Search). Den er af en helt anden type og mere rettet ind på quick reference.
Der er også en del som jeg endnu ikke har afprøvet: Dialogus, GoshMe, KoolTorch, Omgili og den arabiske Onkosh. Generelt synes jeg at der er mange gode ideer i mange af de såkaldte alternative søgemaskiner. Men de er bare ikke særligt effektive. Nogle af dem kunne man ønske sig kombineret med Googles flair for at skabe brugbare søgemaskiner ud fra et dårligere koncept. Men jeg ved ikke om det bare er en drøm jeg har?
Link
Pandia Post.
Pandia Post.
Internetsøgning om Quintura.

Ingen kommentarer: