onsdag den 5. september 2007

Bloglines fornyr sig

Bloglines har lanceret en beta-udgave. Jeg har afprøvet min gamle Bloglineskonto. Der er stadig et par feeds kørende. Hvis nu jeg skulle ønske at flytte tilbage. Du kan komme på den nye version på adressen beta.bloglines.com. Læs mere om det nye under About Beta, når du er logget på.
Layouten er lavet mere 'tidssvarende'. Bloglines har skelet til Google Reader hvad angår scrolling. Og dens personaliserede forside har nu også drag and drop. Der er forskellige visninger af feedene: Quick View (kun overskrifter), 3-Pane View (emaillignende) og Full View (ligner det gammelkendte).
Derudover er der nye valgmuligheder inden for at gemme, sende og dele. Altsammen gængs web 2.0.
Bloglines var min første rss-læser. Det var med en anelse ængstelse at jeg skiftede til Google Reader. Når jeg nu genbesøger Bloglines, fortryder jeg ikke. Bloglines er stadig en fabelagtig god rss-læser og fornyelsen var tiltrængt. For mig at se har den dog en ret stor bagdel: Når jeg er logget på min Googlekonto, kan jeg frit bevæge mig rundt i Blogger, Reader, tekstbehandling, mail osv. Bloglines er ejet af Ask (siden februar 2005), men Ask kan ikke tilbyde de samme produkter som Google kan. Hvilket betyder flere passwords, flere login osv. Så hører jeg til de som ikke vil afholde sig fra at bruge Googles produkter fordi Google er en mastodont.
Hvor er alle sidefunktionerne blevet af? Anbefalingerne, oplysninger om hvor mange Bloglinesbrugere der abonnerer på et bestemt feed osv? Du kan få dem frem ved at lave en søgning. Det leder over i den gamle udgave af Bloglines. Forhåbentligt er det blot et spørgsmål om tid før disse funktioner også ligger i den nye udgave.
Bortset fra dette, så kan Bloglines varmt anbefales. I det hele taget kan rss-feads anbefales, uanset hvilken rss-læser du måtte vælge. God fornøjelse!
Link
Beta Bloglines.
Read/Write Web.
Resourceshelf.
Sphinn.
Search Engine Land.
Mit forrædderi over for Bloglines, oktober 2006.
Den første anbefaling af Bloglines, april 2004.

Ingen kommentarer: