onsdag den 6. juni 2007

Google Page Ranking

Mange kender Googles sorteringsmekanisme, PageRank. Kun ganske få på Google aner hvordan den er skruet sammen. Måske godt det samme, for websideredaktører ville så indrette deres hjemmesider sådan at de kom øverst.
Alligevel er det dog muligt at forske i resultaterne af PageRank. Hvilket New York Times har gjort i et interview med Google's Amit Singhal og andre topteknikere.
PageRank er meget afgørende for om nogen finder ens side. Fx kommer mellem en fjerdedel og halvdelen af online-butikkers besøgende fra søgemaskinerne. Ligesom nyhedssider også klager over at brugerne hopper direkte udenom deres forsider for at slå ned på enkelte artikler.
PageRank har bl.a. betydet at du fra 'Giv mig hvad jeg skriver' i internettets barndom nu mere kan forvente 'Giv mig hvad jeg vil have'. Mens det før i tiden nærmest var et mirakel når man fandt hvad man søgte efter, oplever de fleste, i hvert fald ifølge Udi Manber fra search-quality group, at man nu altid finder det bedste blandt de første resultater.
Google får mange klager over dårlig sortering, men er ikke tilbøjelig til at ændre mekanikken fordi der er fundet et eksempel på dårlig sortering.
Et eksempel på hvordan Google dog hele tiden ændrer er at sidste år opprioriterede man hvor nye siderne er. Og indførte nyhedsstof også.
Det seneste er at oplysninger fra Google-brugernes egne materialer vil være afgørende for sorteringen. Altså emails, dokumenter osv. gemt hos Google.
Forskellen på Google og de andre søgemaskiner skulle være at Google's ledere kommer fra det akademiske niveau og forskningen. Og at Googles ressourcer er overlegent til hvad man ellers er vant til på universiteter og læreanstalter.
Link
Artikel fra New York Times.

Ingen kommentarer: