lørdag den 13. januar 2007

Eksperimenter på Internetsøgning

Som nogen måske vil have bemærket, eksperimenterer jeg i højremenuen. Dels med Google Reader, dels med Yahoo’s MyBlogLog. (Se indslag om MyBlogLog fra 10. januar 2007).
Jeg er mest glad for Google Reader. Det er en hjemmeside, en slags weblog, hvor jeg har mulighed for at samle nogle enkeltindslag fra feeds, som jeg synes er interessante. I virkeligheden minder det lidt om foretrukne, men det er lettere at håndtere til mit formål. Nemlig en hurtig udskiftelig side med en række links af nyheder med begrænset tidsinteresse. Den ligger i højremenuen under linket til Fra Google Reader.
Bagdelen ved Delicious er at det er en slags permanent ’foretrukne’. Men ofte støder jeg ind i artikler som kan være interessante at læse, uden at jeg selv laver et indslag om det på Internetsøgning. Og så kan jeg altså lægge det under Fra Google Reader. Den er også meget nem at ajourføre via Reader.
MyBlogLog er et andet eksperiment. Med en læsers hjælp fik jeg anbragt en lille boks nederst i højremenuen. Mine værste fordomme mod netværk blev bekræftet. I den korte periode har adskillige tilføjet sig som ’admirer’ af min weblog (klik på View Reader Community for at se hvem). Hvad jeg slet ikke forstår. Det virker mere som om de forsøger at skabe sig kontakter, anbefalere og lignende. Fx en person med en japansk side (hvordan ved hun hvad der står på min danske weblog?).MyBlogLog: Sådan så statistikken ud for den korte prøveperiode. Bemærk at de to yderdage ikke er hele dage.
MyBlogLog giver en 3-dages gratis version af statistikdelen. Og den overraskede mig en del. På statistikken kan man se hvordan læserne har fundet vej til Internetsøgning, hvilket indslag de har kigget på og hvilke links på Internetsøgning de har klikket på. Jeg har egentlig aldrig spekuleret så meget over webloggens læserskare. Et lille indtryk har jeg selvfølgelig gennem postlisten, gennem Bloglines’ opgørelse over hvem der abonnerer på rss-feedet via Bloglines samt ved at finde ud af hvem der linker til Internetsøgning og i øvrigt skriver via email.
MyBlogLogs statistik siger mere noget om hvordan andre sådan mere tilfældigt finder frem til webloggen, og det er faktisk ganske underholdende at kigge. Det overraskede fx mig at de fleste kommer for at kigge på ældre indslag, helt tilbage fra 2004. Det er da glædeligt! En anden overraskelse var at langt hovedparten stammer fra søgninger på Google. Dvs. læserne først lige har lavet en søgning og så klikket Internetsøgning i resultatlisten. Statistikken fortæller også at den besøgende herefter bruger Internetsøgnings links til at komme videre.
Det er indrømmet meget sparsomme statistiske oplysninger, og jeg har ikke tænkt mig at fortsætte med den, fordi det koster penge. Og statistikken siger heller ikke noget om de direkte klik ind på siden. Ifølge statistikken klikkede i gennemsnit over 100 pr. dag ind på siden. Hertil kommer så de som læser via rss-læser og postlisten.
Link
Mine Google Reader Shared.
Mine MyBlogLog.

1 kommentar:

Anonym sagde ...

Det er en skam du ikke kan se hvor mange der kommer via bogmærker/direkte URL indtastning, fordi det er et større tal end man skulle forvente. Selv overrasket over tallet

Jeg kan nævne for mit eget domæne så er det 40.9 % (januar 2007 sofar)der kommer via bogmærker/direkte indtastning/eller fået sendt URL fra en e-mail/måske også via Messenger programmer.

Fra søgemaskiner 25,1 %

Links fra andre webdomæner 28,5 %

Interne links dvs brugeren vandrer fra URL til URL på mit eget domæne 5,5 %

Hvis der er andre der har oplysninger fra deres domæne, så post dem her. jeg er lidt nysgerrig efter sådanne tal, da man har tendens til at sige at søgemaskiner betyder ALT vedr. hits i butikken.