mandag den 25. september 2006

10 grunde til at bruge Ask

Google er den mest populære søgemaskine. Men der er mange grunde til at bruge andre søgemaskiner, i det mindste som supplement. Det dårligste er kun at bruge Google. Selv bruger jeg Yahoo (især til ’hverdagsagtige’ spørgsmål, Exalead og Turboscout en del. Andre har andre favoritter. Pointen er: Brug andre søgemaskiner end Google!
Librarian in Black (LiB) har et andet forslag, og det videregiver jeg da gerne. De angiver ti grunde til at bruge Ask i stedet for. I og med at dens underlag er Teoma, er det måske ikke så tosset.. Indledningsvis slår LiB dog fast at det kun er som supplement. Blandt de vigtigste af de ti grunde er:
  • Smart Answers, dvs. dette med at give et svar på almindelige spørgsmål. LiB giver earthquake california som et eksempel. Og det viser også en generel bagdel ved dette og flere andre af forslagene. De retter sig specifikt mod USA eller mod et engelsktalende publikum.
  • Skarp adskillelse mellem reklamer og søgeresultater. Det kan jeg nu ikke umiddelbart genkende. Googles placering af dem i højremargenen er vel tydelig nok. Hvilket også en af kommentatorerne til artiklen omtaler.
  • Billedsøgningen skulle være bedre hvad angår relevans. Her må jeg blive kommentar skyldig. Jeg bruger aldrig Ask’s billedsøgning, men rådet skal jeg gerne videregive.
Derudover omfatter rådene bl.a. også navnesøgning i USA, et lidt nørdet RSS- Smart Answers samt Ask’s specielle børnesøgemaskine. Igen er forudsætningen for at bruge den at man kan engelsk. Og så er fornøjelsen jo røget lidt: De fleste børn i Danmark forstår ikke det sprog.
Alt i alt dog mange ting at afprøve, hvis du ikke kendte Ask i forvejen. Måske kunne man lidt firkantet sige følgende: Til mere dybdegående spørgsmål, brug Google og suppler med Exalead. Til mere hverdagsagtige, brug Yahoo og suppler med Ask.
Link
Artikel i Librarian in Black.

Ingen kommentarer: