lørdag den 19. august 2006

Bibliotekerne udfordret

Som nævnt i går i Internetsøgning om en artikel i Washington Post i forbindelse med Yahoo Answers er det bemærkelsesværdigt at bibliotekerne slet ikke er nævnt i den sammenhæng. Godt nok er det i USA, men store biblioteker dér har dog noget lignende Biblioteksvagten. Gør det samme sig gældende i Danmark? Jubii har forsøgt sig med noget lignende.
Jeg har funderet lidt over om internetportaler som Yahoo og Jubii måske vil skubbe den slags spørgetjenester væk fra biblioteket. Biblioteksvagten er en traditionel 'spørg eksperten'-tjeneste, selv om der nok kan stilles spørgsmålstegn ved hvor meget eksperter bibliotekarer er. Vi er eksperter i at slå op. Men ofte er det ikke det som spørgerne har brug for. De har brug for en ekspert i lige netop det som de spørger om. Og det er her spørgetjenester som Yahoo Answers har sin store fordel.
Så måske skulle bibliotekerne nytænke hele Biblioteksvagt-tanken. Der er to parter involverede her: spørgerne og svarerne. Biblioteksvagtens koncept er: alle i landet kan spørge, svarerne er de bibliotekarer som aktuelt har vagten.
Men der er så mange andre tænkelige kombinationer. Især er det interessant at tænke over hvem svarerne er. Her er mange muligheder: Alle kan besvare, alle som registrerer sig som svarere kan svare, alle som registrerer sig som eksperter på et bestemt område kan svare på spørgsmål inden for det område, alle bibliotekarer kan svare eller udvalgte bibliotekarer kan svare.
Men pointen skulle være at det var biblioteket, eller landets biblioteker eller en eller anden instans inden for biblioteksvæsnet som var vært for denne tjeneste. Fordi det ville trække folk til bibliotekernes hjemmesider og gøre det synligt for alle hvad det er vi er så gode til på bibliotekerne.
Hvordan det skulle kunne lade sig, såvel teknisk som beslutningsmæssigt, det må der vel være nogle kvikke hoveder som kunne tage sig af. For vi er vel fremtidsrettede inden for biblioteksvæsenet? Og vi har vel ikke allerede paraderne oppe med alle de indvendinger og vanskeligheder som kunne forhindre et sådant initiativ?
Traditionelt bygger bibliotekerne på at det er eksperterne som sidder inde med den kvalificerede viden. Den tankegang er sat under pres. Nemlig når såkaldte 'amatører' sidder inde med bedre og mere korrekt viden end de såkaldte eksperter. Og ydermere: kan holde justits med hinanden og korrigere fejlagtige informationer. Internettet har synliggjort alle disse skjulte informationskilder og gjort det muligt for dem at kontakte hinanden. Helt uden om bibliotekerne.
Men bibliotekerne har langt fra udspillet sin rolle her. For mig at se drejer det sig bare om at opdage denne nye rolle. Hvad siger I? Kommentarknappen er der for at blive brugt.
EDIT 22. august. Der er andre, som har undret sig over det samme, se en artikel i Resource Shelf. Her er også link til nogle af USA's spørgetjenester på bibliotekerne.

1 kommentar:

Esben Fjord sagde ...

Hej

Jeg er helt enig i, at det kunne være spændende for bibliotekerne at udforske nye måder og involvere nye samarbejdspartnere.

Jeg tror, at hvis en online spørgetjeneste skal have succes, så skal den for det første kunne give noget ekstra i forhold til en Google søgning (eller søgning i bibliotek.dk for den sags skyld). I takt med at flere og flere bliver mere og mere fortrolige med Google, er det nødvendigt at spørgetjenesterne kan give det ekstra, som er nødvendigt for at en bruger vil bruge sin tid på det.

For det andet vil tiden spille en vigtig rolle. Internet mediet er karakteriseret ved samtidighed, når man spørger vil man have svar hurtigt. En af styrkerne ved Wikipedia er f.eks., at de hurtigt og fleksibelt kan udgive information om alt det nyeste, der sker i Verden. Det skal fremtidens spørgetjenester også kunne honorere.

For det tredje skal fremtidens spørgetjeneste kunne integreres overalt. Det er ikke nok med et statisk websted, der kræver at man besøger en bestemt webside. Muligheden for at spørge her og nu, om det er på webben, via mobiltelefonen eller via fjernsynets fjernbetjening er afgørende for succes.

Derfor tror jeg ligesom Erik, at det er nødvendigt at tænke samarbejde med andre. Det kunne - som Erik foreslår - være gennem inddragelse af brugere og eksperter, men det kunne også være spændende at samarbejde med andre medier eller tjenester på nettet. Tilbyde webservices, der muliggjorde at spørgetjenesten blev udbredt udover sin egen portalside. For bibliotekerne handler det måske i bund og grund om at være villige til at afgive kontrol og erkende at også andre kan ligge inde med noget af sandhenden.

Esben