tirsdag den 11. april 2006

Nyhedsalerts – batter de?

Kort: Ja, det gør de. I hvert fald den test, jeg lavede på Google News om Muhammed-tegningerne. Nyhedsalerts er en overvågning af nyheder om et bestemt emne. Jeg kunne lige så godt have valgt Yahoo eller nogen af de andre nyhedssøgemaskiner. Så det nedenstående gælder også for dem.
Nyhedsalerts er ganske enkle at starte. Gå ind på fx Google Alerts, skriv en søgning, indtast en e-mail og voilá. Dernæst modtager du så regelmæssigt (bestem selv interval) besked om nye nyheder om dette emne.
13. februar var startdatoen. Og siden har jeg modtaget ca. 1-2 nyheder om dagen. Kvantiativt altså ikke noget som er særligt tidskrævende. Og kvalitetsmæssigt særdeles nyttige. Mit mål var at prøve få et så nuanceret nyhedsbillede som muligt, altså synspunkter fra alle parter i den sag. Mange af nyhederne var gentagelser, eller ikke særligt interessant. De mest interessant har jeg samlet på Delicious, hvor læserne selv kan checke efter. Her er de fleste længere artikler om emnet samlet og annoteret.
Som det vil fremgå, omfatter samlingen nyhedsmedier fra stærkt højreorienterede og islamfjendtlig til det modsatte. Men også en gedigen samling ”midt imellem”. Det stærke ved disse nyheder er, at det ikke er noget, som du normalt vil kunne finde beskrevet i de danske aviser eller magasiner.
Så jo, det er absolut oplagt at bruge nyhedsalerts til sådanne overvågninger af aktuelle sager. Det er ikke overvældende stofmængder, til gengæld præcist på det emne, man nu aktuelt interesserer sig for, og også et stærkt alternativ til aviserne.
Link
Mine Muhammed Tegninger på Delicious.

Ingen kommentarer: