søndag den 14. august 2005

Yahoo om fremtiden
Prabhakar Raghavan, som er leder af Yahoo’s research group og chefredaktør af Journal of the ACM (www.acm.org/jacm) og i 14 år forskede hos IBM blev interviewet til ISEDB. Han siger at Berkeley-projektet (se indslag fra sidste lørdag) er udtryk for at Yahoo nu fokuserer på universitetsforskere og studerende. Mange undervisere i internet vil bekræfte hans udsagn om at de fleste mennesker ikke er interesseret i søgning, men i at få tingene gjort. Ikke tilbringe timer eller uger med at finde banale ting, men at få svar. Her ligger fremtiden i det usynlige internet og “semi-strukturerede forespørgsler”, altså en teknologi som forstår spørgsmål.
Personalisering kan ses som et spædt forsøg på at løse det. Men det vil sikkert blive meget mere avanceret end de typer vi kender i dag. Han betegner nutidens niveau som værende på stenalderstadiet. Hvilken erkendelse at høre det fra en ekspert!
Desværre går det meget langsomt med at udvikle sådanne, mere avancerede søgemaskiner. Internetsøgning har gennem årene nævnt adskillige, senest Swoogle. Men erfaringerne fra disse er, at de sjældent bliver til noget. En anden er Nutch. Men den er også på projektstadiet. Den bygger på en såkaldt Lucene-teknologi, hvortil Nutch altså er en open source-applikation. Eller Claria Corporation’s relevans-søgemaskine.
I øvrigt er interviewet meget længere og med mange finere nuancer. Så hvis du har tid og interesse kan det anbefales at læse den fulde, engelske tekst.
Links
Yahoo (artikel) .
Tip via John Batelle.
Artikel i ISEDB.

Ingen kommentarer: