tirsdag den 24. maj 2005

Google opkøber Dodgeball

Det får dog næppe den store betydning for brugere uden for USA: Dodgeball er en besked-tjeneste, som giver folk mulighed for at sende beskeder til udvalgte bekendte om hvor de pt. er henne. dodgeball.com. Brugere ”checker ind” et givet sted, og bekendte inden for 10 husblokke får så besked om hvor de er.

Dodgeball er et to-personersforetagende (Dennis Crowley og Alex Rainert), og grundlæggerne mente ikke at de kunne udvikle deres projekt alene. Dodgeball har også en lad-os-mødes-service for op til fem personer. Når alle disse er inden for 10 husbolokkes afstand, kan brugere kontakte dem alle med forslag om at mødes.

For os lyder det måske mærkeligt. Men sms er ikke så almindeligt i USA som i Danmark. På dette område er USA faktisk flere år bagud! Og Googles nye opkøb er måske et forsøg på at speede den udvikling en anelse op. Så for en gangs skyld skal vi altså ikke se dette som en forløber for noget, der også vil ske i Danmark. Men som et udtryk for at USA er bagefter.

I forvejen har Google på livsstils-området problemer med at følge med Yahoo og andre.

Yahoo ekspanderer i Europa (ikke kun med Dansk Yahoo). Men for nyligt har Google fået tilladelse til at drive forretning i Kina. Og de er sandsynligvis allerede begyndt at ansætte personale. Kina er et kæmpeland med et forventet antal internetbrugere, der vil overstige 100 millioner i år. Landet er derudover førende, hvad angår censur, bl.a. mod bevægelser. Det har også hæmmet Google, som har erhvervet en lokal adresse, www.google.com.cn. Google har aktie i Kinas førende søgemaskine, Baidu (baidu.com). Yahoo og Google er nogenlunde lige populære i Kina, men også andre kinesiske søgemaskiner er på vej.

Læs mere:
CNN om Dodgeball
CNN om Google i Kina

Ingen kommentarer: