mandag den 18. november 2002

Fornyelser på Altavista.
I lighed med Yahoo! (se 21.10.02) har den legendariske, men også forældede søgemaskine Altavista gennemgået en kraftig ansigtsløftning. Officielt indviet tirsdag den 12. november 2002. Jeg har prøvet at teste om det er sminke eller om søgemaskinen har overvundet sine gamle problemer: at opdatere sin database mere regelmæssigt, at nye filtyper (udover html) kommer med og generelt kvaliteten af søgeresultaterne.
Altavista har før prøvet at forny sig: Det var da Altavista forsøgte sig som portal. Det gik ikke.
Det nye look: Googliseringen er slået igennem på Altavistas nye søgeside: den er mere enkel, den har fået en lille knap med afgrænsning til ”Denmark” (søger man fra andre lande, får man deres lokale med) og det avancerede søgebillede ligner nu Googles. Antallet af reklamer, bannere og andet gøgemøg synes at være reduceret, men fylder stadig en stor del af siderne.
Indholdet: Altavista har nu også pdf-filer i databasen. Se i den avancerede søgning under File Type. (De er vigtige for afdækningen af det usynlige web).
Nyhedssøgningen har afgrænsningsmuligheder: dato, kilde (14 stk), kontinent og 10 forskellige emner.
Mange af de øvrige Altavista-specialiteter findes i nogenlunde uændret form: Billedsøgningen, Oversættelsesfunktionen ”Babel Fish”, MP3-søgning, video-søgning.
Billedsøgningen fungerer lidt underligt: prøver man at lave kombinerede søgninger, søger Altavista tilsyneladende ikke på ord nummer 2 i visse søgninger.
Altavista reklamerer med at den opdaterer 50% af resultaterne hver dag. Døde links har længe været en af Altavistas allerstørste svagheder. Og er til stor irritation for enhver søgning. ”Sædvanligvis velunderrettede kilder” vil vide at dette kun gælder ca. halvdelen af de sider som Altavista klassificerer som mest populære. Det er så uvist om Altavista med ”mest populære” bl.a. mener de firmaer som har købt sig en højere placering i Altavistas visning af resultater. Faktum er at sådanne sponsorer i mange søgninger bliver fremhævet særskilt øverst som ”sponsored matches”.
Noget er der sket med Altavistas database. Denne weblog blev fx tidligere fundet som nr. 1 ud af 220 resultater hvis man søgte på ordet internetsøgning. Nu er den helt røget ud! Det vil de fleste weblog-administratorer vel blive lidt sure over at blive udsat for. Jeg blev i hvert fald. Det modsiges dog af den anerkendte søgemaskineanalytiker Chris Sherman som mener at Altavista tilsyneladende er blevet bedre.
Det er selvfølgelig umuligt at afprøve alle slags søgninger på Altavista. Men det generelle billede er at Altavistas ydre er blevet enklere og pænere. Men foreløbige test har vist at dens databasen stadig lider af de mangler som derangerede denne engang enevældige søgemaskine til den andenrangs, om end hæderkronet antik sag.

Ingen kommentarer: