onsdag den 30. oktober 2002

Google cached - et andet eksempel fra det virkelige liv.
Forleden fik jeg god brug for det øjebliksbillede, som Google gemmer i cached. Et spørgsmål i Biblioteksvagten gik på oplysninger om en deltager i sidste års Popstars konkurrence, Pernille fra Åbenrå.
Af en eller anden grund ser TV2 ud til at have fjernet sidste års website?? En Google-søgning på pernille og åbenrå gav som første resultat en meget lovende henvisning. Men desværre - dødt link! Klik på cached og så har man teksten, som i øvrigt var den eneste henvisning, jeg fandt.
Tak til Google for lagerkapaciteten.

Google-specialiteter
Mange synes Google er søgemaskinen pr. excellence. Men bruger du alle dens specialiteter? Her er tre specialiteter som alle måske ikke er lige opmærksomme på:
Feltsøgninger
Specielt to feltsøgninger er brugbare: topdomæner og titler. Du skal have et elementært kendskab til topdomæner. Dvs. vide at topdomænet .com er virksomheder som tjener penge), .edu er højere læreanstalter i USA, .gov er føderale- og statslige regeringer, .org er partier, nonprofitable foreninger og virksomheder. Og at hver land har sit eget landedomænenavne, fx .dk for Danmark, .se for Sverige, .de for Tyskland osv..
Topdomæner som ikke er landekoder kan du med fordel udnytte til at frasortere uvedkommende hits. Desværre dur de mest kun for sider fra USA. Skal du finde faglige og videnskabelige websider om den kolde krig, kan man med fordel indskrænke sin søgning til at søge på universitetssider i USA (.edu). I Google sker det på to måder: i den enkle søgning ved at skrive ”cold war” site:edu eller ved i den avancerede søgning at skrive edu i feltet domæner. Danske universiteter har topdomænet .dk. De lægger stort set intet forskningsmateriale ud. Man kan dog prøve at skrive universitet eller københavns universitet efter søgeordet for at få danske sider med, men ofte vil det vise sig at være henvisninger til forelæsninger på universitetet eller blot en litteraturhenvisning.
Titler er et andet godt felt at afgrænse til. Titlen kan du se helt øverst oppe på din skærm. Det er den mørkeblå linje øverst, mellem Explorer-symbolet og maximier-minimer-knapperne.
Indskrænker du din søgning til kun at søge i titler, får du altså kun de sider frem hvor webmasteren har valgt at kalde sin side det samme som dit søgeord. Altså et stærkt indicium på at her er noget meget relevant. Igen har du to søgemuligheder på Google, enten ved i enkel søgning at skrive fx allintitle:voodoo, eller ved i den avancerede søgning at afklikke ”i sidens titel” ud for Fremkomster.
Henvisninger til Open Directory
En af Googles store svagheder er hvis den ikke viser nogle brugbare hits på de første to-tre sider. Her har Google imidlertid givet en mulighed for at finde tilsvarede kategorier i emnekataloget Open Directory. Ovenikøbet hele to steder. Findes der en særlig kategori for ens søgeord angives den øverst oppe over alle fundene. Prøv fx voodoo; her henviser den til en kategori i Open Directory:
Kategori: Society > Religion and Spirituality > African > Diasporic > Vodou, Vodun, Voodoo
Kan Google ikke finde en overordnet kategori I Open Directory, henviser den i stedet enkelte hits i Open Directory. Prøv fx med "peace conference" hague 1899. Her er ingen generelle kategorier øverst, men til gengæld angiver Google ved de enkelte hits flg.:
Kategori: Society > History > By Time Period > Nineteenth Century > Wars and Conflicts
Google viser hvor dine søgeord står…
Hvem kender ikke det at man gerne vil undersøge et hit, klikker på det og når siden toner frem tænker: Hvorfor f… kommer den frem”? Trænede surfere vil vide at man kan bruge browseren til at finde ud af det: Aktiver menuen Rediger, dernæst Søg på denne side (eller genvejstasterne ctrl+b). Men det kræver altså lidt ekstra arbejde.
Googles Cached-funktion gør det imidlertid nemmere. Cached-funktionen er godt nok beregnet til noget andet. Som bekendt er søgemaskiners hits ikke et billede af det aktuelle internet, men en billede af internettet som det så ud da søgemaskinens søgerobotter hentede internetdokumentet til søgemaskinens database. Med Googles cached-funktion får man både en mulighed for at se hvordan de så ud dengang og hvordan det ser ud aktuelt. Jeg har altid svært ved at finde nogen situationer hvor dette kan være nyttigt. Der er som regel en grund til at noget er blevet ændret. Men måske kan det have en betydning i USA hvor regeringen siden 11. september er begyndt at censurere internetsider.
Men cached-funktionen kan bruges til noget helt andet. Den high-lighter nemlig dine søgeord. Klikker man på denne funktion (som ligger i nederste linje af hvert hit), får man en lille boks frem øverst oppe hvor der står med hvilke farver ens søgeord er highlighted.
Prøv fx at søge på ”peace conference” hague 1899. Tryk på cached ved en given post. Så kommer dokumentet frem med en lille boks for oven hvor Google oplyser at frasen peace conference er overstreget med gult, hague med blåt og 1899 med grønt. Tilbage er så blot at rulle dokumentet hurtigt igennem og lægge mærke til hvor disse farver optræder.

Ingen kommentarer: